Doświadczenie „Wpływ wysiłku fizycznego na częstotliwość oddechów” ukazuje powiązanie między zwiększonym zapotrzebowaniem na tlen podczas wysiłku fizycznego a częstotliwością oddechów.
Archives
Doświadczenia. Karta pracy 27 z instrukcją dla nauczyciela. Wpływ wysiłku fizycznego na tętno
Doświadczenie „Wpływ wysiłku fizycznego na tętno” ukazuje powiązanie między zwiększonym zapotrzebowaniem na tlen podczas wysiłku fizycznego a częstotliwością skurczów serca.
Doświadczenia. Karta pracy 28 z instrukcją dla nauczyciela. Badanie wzajemnej zależności zmysłów smaku i węchu
Doświadczenie „Badanie wzajemnej zależności zmysłów smaku i węchu” obrazuje uczniom współdziałanie receptorów zmysłów smaku i węchu.
Doświadczenia. Karta pracy 29 z instrukcją dla nauczyciela. Badanie zagęszczenia receptorów dotyku w skórze
Doświadczenie „Badanie zagęszczenia receptorów dotyku w skórze” pokazuje prostą metodę badania zagęszczenia receptorów dotyku w skórze i ukazuje uczniom różnicę w gęstości ich rozmieszczenia w skórze różnych fragmentów ciała człowieka.
Doświadczenia. Karta pracy 4 z instrukcją dla nauczyciela. Badanie obecności tłuszczów w nasionach roślin lub w tkance mięśniowej
Doświadczenie „Badanie obecności tłuszczów w nasionach roślin lub w tkance mięśniowej” zapoznaje uczniów z metodą wykrywania tłuszczów w materiale biologicznym. W doświadczeniu wykorzystuje się odczynniki rozpuszczalne w tłuszczach: Sudan III lub Sudan IV.
Doświadczenia. Karta pracy 8 z instrukcją dla nauczyciela. Wpływ temperatury na intensywność oddychania kiełkujących nasion
Doświadczenie „Wpływ temperatury na intensywność oddychania kiełkujących nasion” zapoznaje uczniów z metodą oznaczania intensywności oddychania przez oznaczenie powstającego w jego trakcie dwutlenku węgla. Intensywność oddychania jest wynikiem aktywności enzymów, a ich aktywność zależy od temperatury. Uczniowie pośrednio obserwują wpływ temperatury na aktywność enzymów związanych z oddychaniem.
Doświadczenia. Karta pracy 30 z instrukcją dla nauczyciela. Wpływ zachowań członków rodziny na ilość wody zużywanej w gospodarstwie domowym
Doświadczenie „Wpływ zachowań członków rodziny na ilość wody zużywanej w gospodarstwie domowym” pokazuje jak codzienne zachowania i sposób wykorzystania wody w domu wpływa na jej zużycie.
Doświadczenia. Karta pracy 3 z instrukcją dla nauczyciela. Wykrywanie glukozy w różnych rodzajach owoców
Doświadczenie „Wykrywanie glukozy w różnych rodzajach owoców” zaznajamia ucznia z metodą wykrywania glukozy w materiale roślinnym. Glukoza powstaje w procesie fotosyntezy i dlatego jej źródłem są rośliny.
Doświadczenia. Karta pracy 5 z instrukcją dla nauczyciela. Wykrywanie białka w tkance mięśniowej oraz w nasionach roślin
Doświadczenie „Wykrywanie białka w tkance mięśniowej oraz w nasionach roślin” zapoznaje uczniów z metoda wykrywania białka w materiale biologicznym. W doświadczeniu wykorzystuje się reakcję biuretową, pozwalającą na wykrycie wiązań peptydowych.
Doświadczenia. Karta pracy 6 z instrukcją dla nauczyciela. Wykrywanie soli wapnia w skorupkach jaj ptaków
Doświadczenie „Wykrywanie soli wapnia w skorupkach jaj ptaków” zapoznaje uczniów z metodą wykrywania węglanów na przykładzie wykrywania węglanu wapnia zawartego w skorupkach jaj ptaków.
Doświadczenia. Karta pracy 9 z instrukcją dla nauczyciela. Wpływ sacharozy na intensywność oddychania beztlenowego drożdży
Doświadczenie „Wpływ sacharozy na intensywność oddychania beztlenowego drożdży” zapoznaje ucznia z metoda oceny intensywności oddychania drożdży przez pomiar wydzielanego dwutlenku węgla. Ilość wydzielanego dwutlenku węgla określana jest pośrednio przez zmianę barwy wskaźnika wrażliwego na zmiany pH.
Doświadczenia. Karta pracy 7 z instrukcją dla nauczyciela. Wpływ natężenia oświetlenia na intensywność przebiegu fotosyntezy
Doświadczenie „Wpływ natężenia oświetlenia na intensywność przebiegu fotosyntezy” zapoznaje ucznia z metodą oceny intensywności fotosyntezy w liściach roślin przez oznaczenie powstającego w tym procesie cukru.
Poradnik nauczyciela. Jutro pójdę w świat. Klasa 4. Scenariusze lekcji, odpowiedzi do zadań, wskazówki metodyczne
Plik zawiera tekst drukowanego „Poradnika nauczyciela. Język polski. Jutro pójdę w świat, kl. 4. Scenariusze lekcji, odpowiedzi do zadań, wskazówki metodyczne”.
Poradnik nauczyciela. Plastyka. Klasa 4. Scenariusze lekcji z kartami pracy
Poradnik nauczyciela. Plastyka. Klasa 7. Scenariusze lekcji z kartami pracy
Karta pracy ORKE. Masa
Plik zawiera 14 zadań dotyczacych obliczania masy.
Karta pracy ORKE. Czas
Plik zawiera siedem zadań dotyczących obliczeń zegarowych.
Karta pracy ORKE. Porównywanie ilorazowe
Plik zawiera 10 zadań dotyczacych porównywania ilorazowego.
Karta pracy ORKE. Skala
Plik zawiera 12 zadań dotyczących skali.
Karta pracy ORKE. Pole prostokąta
Plik zawiera 10 zadań dotyczących obliczeń wykorzystujących pole prostokąta.
Karta pracy ORKE. Porównywanie różnicowe
Plik zawiera dziewięć zadań dotyczących porównywania różnicowego.
Scenariusz nr 68. „Dzień jeden w roku”, sł. K. Dzikowski
Scenariusz lekcji poświęconej omówieniu piosenki „Dzień jeden w roku”, sł. K. Dzikowski
Scenariusz nr 67. „Pieśń o wodzu miłym”, sł. W. Biernacki
Scenariusz lekcji poświęconej omówieniu „Pieśni o wodzu miłym”, sł. W. Biernacki
Scenariusz nr 66. Hanna Łochocka, „Płoną świeczki”
Scenariusz lekcji poświęconej omówieniu wiersza Hanny Łochockiej „Płoną świeczki”
Scenariusz nr 71. Joanna Kulmowa, „Kiedy radość…”
Scenariusz lekcji poświęconej omówieniu wiersza Joanny Kulmowej „Kiedy radość…”
Scenariusz nr 69. „Mędrcy świata”, sł. S. Bortkiewicz
Scenariusz lekcji poświęconej omówieniu kolędy „Mędrcy świata”
Scenariusz nr 70. „Marsz Zaporczyków”, sł. S. Gabriołek
Scenariusz lekcji poświęconej omówieniu pieśni „Marsz Zaporczyków”, sł. S. Gabriołek
Scenariusz nr 72. „Witaj, majowa jutrzenko”, sł. R. Suchodolski
Scenariusz lekcji poświęconej omówieniu pieśni „Witaj, majowa jutrzenko”, sł. R. Suchodolski
Scenariusz 9 z kartą pracy. Jak ludzie komunikują się ze sobą?
Scenariusz lekcji poświęconej komunikacji miedzyludzkiej
Scenariusz 11 z kartą pracy. Intencja i cel wypowiedzi a grzeczność językowa
Scenariusz lekcji poświęconej zagadnieniom intencji i celu wypowiedzi oraz grzeczności językowej