Doświadczenia. Karta pracy 21 z instrukcją dla nauczyciela. Wpływ stopnia zasolenia podłoża na ilość wody pobieranej przez roślinę

Doświadczenie „Wpływ stopnia zasolenia podłoża na ilość wody pobieranej przez roślinę” obrazuje wpływ różnego stężenia roztworu w jakim znajdują się korzenie rośliny na pobieranie przez nie wody. Woda może być pobierana do korzeni na drodze osmozy, dlatego zasolenie podłoża ma wpływ na przenikanie wody z podłoża do rośliny.

Doświadczenia. Karta pracy 8 z instrukcją dla nauczyciela. Wpływ temperatury na intensywność oddychania kiełkujących nasion

Doświadczenie „Wpływ temperatury na intensywność oddychania kiełkujących nasion” zapoznaje uczniów z metodą oznaczania intensywności oddychania przez oznaczenie powstającego w jego trakcie dwutlenku węgla. Intensywność oddychania jest wynikiem aktywności enzymów, a ich aktywność zależy od temperatury. Uczniowie pośrednio obserwują wpływ temperatury na aktywność enzymów związanych z oddychaniem.