Scenariusz lekcji 21. Podsumowanie działu 3

Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń oraz odpowiedzi do zadań „Sprawdź, co umiesz”, zamieszczonych w podręczniku na końcu działu 3.

Scenariusz lekcji 23. Rośliny nagonasienne

Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane rośliny nagonasienne występujące w Polsce.

Scenariusz lekcji 20. Paprociowe, widłakowe, skrzypowe

Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane środowisko życia, budowa zewnętrzna i znaczenie paprociowych, widłakowych oraz skrzypowych.

Scenariusz lekcji 28. Podsumowanie działu 4

Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń oraz odpowiedzi do zadań „Sprawdź, co umiesz”, zamieszczonych w podręczniku na końcu działu 4.

Scenariusz lekcji 6.1. Reakcje tlenków metali z wodą

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: działanie wody na tlenki metali, wskaźniki, budowa i ogólny wzór wodorotlenków.

Scenariusz lekcji 7.1. Reakcje tlenków niemetali z wodą

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: otrzymywanie kwasów tlenowych; barwa wskaźników w obecności kwasów; tlenki kwasowe.

Scenariusz lekcji 6.3. Właściwości i zastosowanie wodorotlenków

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: właściwości wodorotlenków: sodu, potasu i wapnia; rozpuszczalność wodorotlenków w wodzie; zastosowania wodorotlenków.

Scenariusz lekcji 6.2. Działanie wody na metale

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: działanie wody na wybrane metale; podział metali na aktywne i mniej aktywne.

Scenariusz lekcji 7.2. Kwasy tlenowe

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: ogólny wzór kwasów; reszta kwasowa i jej wartościowość; wzory i modele kwasów tlenowych; nazewnictwo kwasów tlenowych.

Scenariusz lekcji 6.4. Dysocjacja elektrolityczna zasad

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: barwienie się wskaźników w zasadach; przewodzenie prądu elektrycznego przez zasady; dysocjacja elektrolityczna zasad.

Scenariusz lekcji 7.4. Właściwości i zastosowanie kwasów

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: badanie właściwości kwasów; reguły postępowania ze stężonymi roztworami kwasów; działanie kwasów na metale; zastosowania kwasów; kwasy w naszym otoczeniu.

Scenariusz lekcji 7.3. Kwasy beztlenowe

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: budowa cząsteczek i nazewnictwo kwasów beztlenowych; chlorowodór i siarkowodór – trujące gazy.

Scenariusz lekcji 7.5. Odczyn roztworu. Skala pH

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: przewodzenie prądu elektrycznego przez roztwory kwasów; dysocjacja elektrolityczna kwasów; odczyn roztworu, skala pH.

Scenariusz lekcji 8.2. Budowa i nazwy soli

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: wzory sumaryczne soli; nazewnictwo soli.

Scenariusz lekcji 7.6. Kwaśne opady

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: powstawanie kwaśnych opadów; skutki kwaśnych opadów dla środowiska.

Scenariusz lekcji 8.7. Zastosowanie soli

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: sole jako budulec organizmów; wpływ nawożenia na rośliny (nawozy mineralne); przykłady zastosowań soli w kuchni, łazience i budownictwie.

Scenariusz lekcji 8.3. Dysocjacja elektrolityczna soli

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: przewodzenie prądu elektrycznego przez roztwory soli; dysocjacja elektrolityczna soli; cząsteczkowy i jonowy zapis reakcji zobojętniania; elektroliza soli.

Scenariusz lekcji 8.1. Reakcja zobojętniania

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: reakcja kwasu z zasadą; produkty reakcji kwasu z zasadą; definicja i ogólny wzór soli.

Scenariusz lekcji 9.1. Związki organiczne i ich różnorodność

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: związki nieorganiczne a związki organiczne; występowanie węgla w przyrodzie; odmiany alotropowe węgla; łączenie się atomów węgla w długie łańcuchy.

Scenariusz lekcji 8.6. Reakcje soli z zasadami i kwasami

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: reakcje soli z zasadami; reakcje soli z kwasami; działanie kwasów na węglany.

Scenariusz lekcji 8.4. Otrzymywanie soli

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: działanie kwasów na metale; reakcje metali z niemetalami; reakcje tlenków metali z kwasami; reakcje tlenków niemetali z zasadami i z tlenkami metali.

Scenariusz lekcji 8.5. Rozpuszczalność soli w wodzie

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: strącanie soli; tabela rozpuszczalności.

Scenariusz lekcji 9.3. Węglowodory nienasycone – alkeny

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: węglowodory nienasycone – alkeny; właściwości węglowodorów nienasyconych; szereg homologiczny alkenów; polimeryzacja etenu; właściwości i zastosowanie polietylenu.

Scenariusz lekcji 9.5. Produkty przemysłu petrochemicznego

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: gaz ziemny i ropa naftowa – źródła węglowodorów; właściwości gazu ziemnego i ropy naftowej; produkty otrzymywane w wyniku przerobu gazu ziemnego i ropy naftowej; destylacja frakcjonowana ropy naftowej; kraking.

Scenariusz lekcji 10.1. Alkohole mono- i polihydroksylowe

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia:lkohol – produkt fermentacji alkoholowej; budowa cząsteczek alkoholi (grupa funkcyjna); szereg homologiczny alkoholi mono- i polihydroksylowych; właściwości alkoholi: metylowego i etylowego; alkohole polihydroksylowe; zastosowanie alkoholi.