Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń oraz odpowiedzi do zadań „Sprawdź, co umiesz”, zamieszczonych w podręczniku na końcu działu 3.
Archives
Scenariusz lekcji 22. Budowa roślin. Tkanki roślinne
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane organy rośliny okrytonasiennej oraz tkanki roślinne.
Scenariusz lekcji 23. Rośliny nagonasienne
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane rośliny nagonasienne występujące w Polsce.
Scenariusz lekcji 27. Nasiona i owoce roślin okrytonasiennych
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane budowa i kiełkowanie nasion oraz przystosowania owoców do rozsiewania nasion.
Scenariusz lekcji 20. Paprociowe, widłakowe, skrzypowe
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane środowisko życia, budowa zewnętrzna i znaczenie paprociowych, widłakowych oraz skrzypowych.
Scenariusz lekcji 24. Cechy charakterystyczne i znaczenie roślin okrytonasiennych
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane formy morfologiczne roślin okrytonasiennych, rodzime gatunki drzew liściastych oraz znaczenie roślin okrytonasiennych.
Scenariusz lekcji 25. Korzeń i pęd roślin okrytonasiennych
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane elementy kwiatu, powstawanie nasion i owoców oraz rozmnażanie wegetatywne roślin okrytonasiennych.
Scenariusz lekcji 26. Budowa kwiatu. Rozmnażanie się roślin okrytonasiennych
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane elementy kwiatu, powstawanie nasion i owoców oraz rozmnażanie wegetatywne roślin okrytonasiennych.
Scenariusz lekcji 28. Podsumowanie działu 4
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń oraz odpowiedzi do zadań „Sprawdź, co umiesz”, zamieszczonych w podręczniku na końcu działu 4.
Scenariusz lekcji 6.1. Reakcje tlenków metali z wodą
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: działanie wody na tlenki metali, wskaźniki, budowa i ogólny wzór wodorotlenków.
Scenariusz lekcji 7.1. Reakcje tlenków niemetali z wodą
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: otrzymywanie kwasów tlenowych; barwa wskaźników w obecności kwasów; tlenki kwasowe.
Scenariusz lekcji 6.3. Właściwości i zastosowanie wodorotlenków
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: właściwości wodorotlenków: sodu, potasu i wapnia; rozpuszczalność wodorotlenków w wodzie; zastosowania wodorotlenków.
Scenariusz lekcji 6.2. Działanie wody na metale
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: działanie wody na wybrane metale; podział metali na aktywne i mniej aktywne.
Scenariusz lekcji 7.2. Kwasy tlenowe
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: ogólny wzór kwasów; reszta kwasowa i jej wartościowość; wzory i modele kwasów tlenowych; nazewnictwo kwasów tlenowych.
Scenariusz lekcji 6.4. Dysocjacja elektrolityczna zasad
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: barwienie się wskaźników w zasadach; przewodzenie prądu elektrycznego przez zasady; dysocjacja elektrolityczna zasad.
Scenariusz lekcji 7.4. Właściwości i zastosowanie kwasów
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: badanie właściwości kwasów; reguły postępowania ze stężonymi roztworami kwasów; działanie kwasów na metale; zastosowania kwasów; kwasy w naszym otoczeniu.
Scenariusz lekcji 7.3. Kwasy beztlenowe
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: budowa cząsteczek i nazewnictwo kwasów beztlenowych; chlorowodór i siarkowodór – trujące gazy.
Scenariusz lekcji 7.5. Odczyn roztworu. Skala pH
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: przewodzenie prądu elektrycznego przez roztwory kwasów; dysocjacja elektrolityczna kwasów; odczyn roztworu, skala pH.
Scenariusz lekcji 8.2. Budowa i nazwy soli
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: wzory sumaryczne soli; nazewnictwo soli.
Scenariusz lekcji 7.6. Kwaśne opady
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: powstawanie kwaśnych opadów; skutki kwaśnych opadów dla środowiska.
Scenariusz lekcji 8.7. Zastosowanie soli
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: sole jako budulec organizmów; wpływ nawożenia na rośliny (nawozy mineralne); przykłady zastosowań soli w kuchni, łazience i budownictwie.
Scenariusz lekcji 8.3. Dysocjacja elektrolityczna soli
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: przewodzenie prądu elektrycznego przez roztwory soli; dysocjacja elektrolityczna soli; cząsteczkowy i jonowy zapis reakcji zobojętniania; elektroliza soli.
Scenariusz lekcji 8.1. Reakcja zobojętniania
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: reakcja kwasu z zasadą; produkty reakcji kwasu z zasadą; definicja i ogólny wzór soli.
Scenariusz lekcji 9.1. Związki organiczne i ich różnorodność
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: związki nieorganiczne a związki organiczne; występowanie węgla w przyrodzie; odmiany alotropowe węgla; łączenie się atomów węgla w długie łańcuchy.
Scenariusz lekcji 8.6. Reakcje soli z zasadami i kwasami
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: reakcje soli z zasadami; reakcje soli z kwasami; działanie kwasów na węglany.
Scenariusz lekcji 8.4. Otrzymywanie soli
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: działanie kwasów na metale; reakcje metali z niemetalami; reakcje tlenków metali z kwasami; reakcje tlenków niemetali z zasadami i z tlenkami metali.
Scenariusz lekcji 8.5. Rozpuszczalność soli w wodzie
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: strącanie soli; tabela rozpuszczalności.
Scenariusz lekcji 9.3. Węglowodory nienasycone – alkeny
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: węglowodory nienasycone – alkeny; właściwości węglowodorów nienasyconych; szereg homologiczny alkenów; polimeryzacja etenu; właściwości i zastosowanie polietylenu.
Scenariusz lekcji 9.5. Produkty przemysłu petrochemicznego
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: gaz ziemny i ropa naftowa – źródła węglowodorów; właściwości gazu ziemnego i ropy naftowej; produkty otrzymywane w wyniku przerobu gazu ziemnego i ropy naftowej; destylacja frakcjonowana ropy naftowej; kraking.
Scenariusz lekcji 10.1. Alkohole mono- i polihydroksylowe
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia:lkohol – produkt fermentacji alkoholowej; budowa cząsteczek alkoholi (grupa funkcyjna); szereg homologiczny alkoholi mono- i polihydroksylowych; właściwości alkoholi: metylowego i etylowego; alkohole polihydroksylowe; zastosowanie alkoholi.