Scenariusz lekcji 9.2. Węglowodory nasycone – alkany

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: węglowodory nasycone – alkany; nazewnictwo związków organicznych; szereg homologiczny; właściwości fizyczne i chemiczne węglowodorów nasyconych.

Scenariusz lekcji 9.4. Węglowodory nienasycone – alkiny

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: otrzymywanie i właściwości etynu (acetylenu); szereg homologiczny alkinów; reakcje przyłączania w związkach o potrójnym wiązaniu; polimeryzacja alkinów.

Scenariusz lekcji 10.4. Sole kwasów karboksylowych

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: zastosowanie soli kwasów karboksylowych; zastosowanie soli kwasów tłuszczowych; twardość wody.

Scenariusz lekcji 10.6. Aminy i aminokwasy

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: budowa i właściwości amin; budowa i właściwości aminokwasów.

Scenariusz lekcji 10.5. Estry

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: otrzymywanie estrów; budowa cząsteczek estrów i ich nazwy; właściwości estrów; przykłady estrów i ich zastosowanie; przykłady poliestrów.

Scenariusz lekcji 11.3. Właściwości białek

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: badanie właściwości fizycznych i chemicznych białek; koagulacja i denaturacja białka; reakcje charakterystyczne białek; wykrywanie białek w różnych pokarmach.

Scenariusz lekcji 10.3. Kwasy tłuszczowe

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: nasycone kwasy tłuszczowe; budowa i właściwości nasyconych kwasów tłuszczowych; przykład nienasyconego kwasu tłuszczowego; właściwości nienasyconych kwasów tłuszczowych; zastosowanie kwasów tłuszczowych.

Scenariusz lekcji 10.2. Kwasy karboksylowe

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: fermentacja octowa; kwas karboksylowy i grupa karboksylowa; szereg homologiczny kwasów karboksylowych; właściwości kwasów: octowego i mrówkowego; zastosowanie kwasów: mrówkowego i octowego.

Scenariusz lekcji 11.1. Tłuszcze to także estry

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: budowa cząsteczki i właściwości chemiczne tłuszczów; pochodzenie i właściwości fizyczne tłuszczów; rola tłuszczów w odżywianiu; próba akroleinowa; utwardzanie tłuszczów.

Scenariusz lekcji 11.5. Sacharoza jako przykład dwucukrów

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: budowa cząsteczki sacharozy; występowanie i otrzymywanie sacharozy; właściwości i znaczenie sacharozy.

Scenariusz lekcji 11.2. Skład białek i ich biologiczne znaczenie

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: występowanie i rola biologiczna białek; skład pierwiastkowy i budowa cząsteczek białek.

Scenariusz lekcji 11.7. Celuloza to też cukier

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: występowanie celulozy; właściwości i zastosowanie celulozy.

Scenariusz lekcji podsumowującej dział 7. Kwasy

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, odpowiedzi do testu i zadań tekstowych z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń.

Scenariusz lekcji 11.4. Cukry proste – glukoza i fruktoza

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: glukoza jako produkt fotosyntezy; budowa cząsteczek glukozy i fruktozy; właściwości glukozy i fruktozy; glukoza jako surowiec energetyczny; reakcja charakterystyczna glukozy; wykrywanie glukozy w produktach spożywczych.

Scenariusz lekcji podsumowującej dział 10. Pochodne węglowodorów

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, odpowiedzi do testu i zadań tekstowych z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń.

Scenariusz lekcji podsumowującej dział 6. Wodorotlenki a zasady

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, odpowiedzi do testu i zadań tekstowych z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń.

Scenariusz lekcji 11.6. Znaczenie skrobi dla organizmów

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: znaczenie skrobi dla organizmów; reakcja charakterystyczna skrobi; wykrywanie skrobi w produktach spożywczych.

Scenariusz lekcji podsumowującej dział 9. Węglowodory

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, odpowiedzi do testu i zadań tekstowych z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń.

Scenariusz lekcji podsumowującej dział 8. Sole

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, odpowiedzi do testu i zadań tekstowych z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń.

Scenariusz lekcji 64 (wprowadzającej). Lekcja organizacyjna

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Porusza zagadnienia m.in.: przepisy BHP na lekcjach chemii; system oceniania na lekcjach chemii.

Scenariusz lekcji 65 (bieżącej). Woda jako substrat reakcji chemicznych

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: aktywność chemiczna pierwiastków; wskaźniki stosowane w laboratoriach.

Scenariusz lekcji 70 (bieżącej). Kwasy wokół nas

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: występowanie kwasów; zastosowanie kwasów; kwaśne opady.

Scenariusz lekcji 66-67 (bieżących). Otrzymywanie kwasów, ich budowa i podział

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: sposoby otrzymywania kwasów; nomenklatura, wzory sumaryczne i strukturalne; budowa cząsteczek kwasów; podział kwasów na tlenowe i beztlenowe.

Scenariusz lekcji 72 (bieżącej). Właściwości wodorotlenków i ich zastosowanie

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: zabarwienie wskaźników w obecności zasad; właściwości higroskopijne wodorotlenków; właściwości żrące wodorotlenków.

Scenariusz lekcji 68-69 (bieżących). Właściwości kwasów

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: reakcje kwasów z metalami; roztwarzanie rdzy; właściwości żrące roztworów stężonych kwasów.

Scenariusz lekcji 71 (bieżącej). Zasady – wodne roztwory wodorotlenków

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: budowa i nomenklatura wodorotlenków; otrzymywanie wodorotlenków w reakcji metali aktywnych i ich tlenków z wodą; otrzymywanie wodorotlenków nierozpuszczalnych w wodzie.

Scenariusz lekcji 73-74 (bieżących). Dysocjacja elektrolityczna kwasów i wodorotlenków

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: jony decydujące o odczynie roztworu; odczyn roztworu i jego miara; barwy wskaźników w roztworach o określonym odczynie.

Scenariusz lekcji 76 (laboratoryjnej). Ćwiczenia laboratoryjne: wykrywanie kwasów i zasad

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Porusza zagadnienia m.in.: otrzymywanie kwasów i wodorotlenków; badanie odczynu wodnych roztworów kwasów i wodorotlenków, artykułów spożywczych, środków czystości.