Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: reakcja kwasów z zasadami w obecności wskaźników; nie wszystkie sole mają odczyn obojętny; praktyczne znaczenie reakcji zobojętniania.
Archives
Scenariusz lekcji 83-84 (bieżących). Sole – produkty różnych reakcji metali
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: metody otrzymywania soli w reakcjach: metali z niemetalami oraz kwasów z metalami.
Scenariusz lekcji 79-80 (bieżących). Wzory i nazwy soli
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: budowa i wzór ogólny soli; podział soli na sole kwasów tlenowych i beztlenowych; nazwy i wzory sumaryczne soli; nazwy zwyczajowe soli.
Scenariusz lekcji 88 (bieżącej). Sole wokół nas
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: zastosowanie soli w: domu, medycynie, budownictwie, rolnictwie, jubilerstwie, pirotechnice.
Scenariusz lekcji 81 (bieżącej). Dysocjacja elektrolityczna soli
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: rozpuszczalność soli w wodzie; tabela rozpuszczalności wodorotlenków i soli w wodzie; dysocjacja elektrolityczna soli; zapis przebiegu dysocjacji elektrolitycznej soli.
Scenariusz lekcji 85 (bieżącej). Sole – produkty reakcji tlenków z kwasami i zasadami
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: metody otrzymywania soli w reakcjach: kwasów z tlenkami metali, tlenków niemetali z zasadami.
Scenariusz lekcji 86-87 (bieżących). Reakcje chemiczne z udziałem soli
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: właściwości soli w reakcjach soli z: zasadami, kwasami, innymi solami; termiczny rozkład węglanów.
Scenariusz lekcji 90 (powtórzeniowej). Sole – powtórzenie wiadomości
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Integralną częścią tego scenariusza jest karta pracy ucznia z zadaniami podsumowującymi.
Scenariusz lekcji 97 (bieżącej). Etylen – najprostszy alken
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: właściwości etenu – reakcje: spalania, addycji, polimeryzacji; zastosowanie etylenu i polietylenu.
Scenariusz lekcji 95 (bieżącej). Metan – najprostszy węglowodór
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: występowanie, właściwości i zastosowanie metanu.
Scenariusz lekcji 89 (laboratoryjnej). Laboratoryjne ćwiczenia uczniowskie – reakcje w roztworach wodnych
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Porusza zagadnienia m.in.: otrzymywanie soli; badanie odczynu roztworów soli za pomocą różnych wskaźników; wykrywanie soli.
Scenariusz lekcji 93-94 (bieżących). Węgiel i jego związki
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń, kartę pracy ucznia. Porusza zagadnienia m.in.: występowanie węgla w przyrodzie, węglowodory – związki węgla i wodoru, ropa naftowa źródłem węglowodorów.
Scenariusz lekcji 99 (powtórzeniowej). Węglowodory – powtórzenie wiadomości
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Integralną częścią tego scenariusza jest karta pracy ucznia z zadaniami podsumowującymi.
Scenariusz lekcji 98 (bieżącej). Acetylen – najprostszy alkin
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: właściwości i zastosowanie etynu; szereg homologiczny alkinów.
Scenariusz lekcji 103 (bieżącej). Szereg homologiczny alkanoli
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: wzory i nazwy homologów metanolu; właściwości homologów metanolu; alkohole występujące w przyrodzie.
Scenariusz lekcji 106-107 (bieżących). Kwasy karboksylowe
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń, kartę pracy ucznia. Porusza zagadnienia m.in.: kwasy organiczne w przyrodzie; budowa i nazewnictwo kwasów organicznych.
Scenariusz lekcji 96 (bieżącej). Alkany – homologi metanu
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: nazwy i wzory alkanów, zmiany właściwości alkanów na tle szeregu homologicznego.
Scenariusz lekcji 102 (bieżącej). Alkohole – pochodne węglowodorów
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: budowa, właściwości i zastosowanie alkoholi.
Scenariusz lekcji 104 (bieżącej). Glicerol – alkohol polihydroksylowy
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: alkohole polihydroksylowe; budowa cząsteczek glikolu etylenowego i glicerolu; właściwości i zastosowanie glicerolu.
Scenariusz lekcji 105 (bieżącej). Metyloamina – związek pochodzący od amoniaku i metanu
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: metyloamina – pochodna amoniaku i metanu; właściwości metyloaminy; aminy występujące w przyrodzie.
Scenariusz lekcji 110 (powtórzeniowej). Pochodne węglowodorów – powtórzenie wiadomości
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Integralną częścią tego scenariusza jest karta pracy ucznia z zadaniami podsumowującymi.
Scenariusz lekcji 113 (bieżącej). Substancje chemiczne o znaczeniu biologicznym
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: pierwiastki i związki wchodzące w skład organizmów; obieg materii w przyrodzie; ważne składniki codziennej diety.
Scenariusz lekcji 109 (bieżącej). Estry – produkty reakcji kwasów z alkoholami
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń, kartę pracy ucznia. Porusza zagadnienia m.in.: budowa i nazewnictwo estrów; reakcja estryfikacji; właściwości i zastosowanie estrów.
Scenariusz lekcji 114 (bieżącej). Glukoza – produkt procesu fotosyntezy
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: właściwości, występowanie i zastosowanie glukozy i fruktozy; budowa i podział cukrów.
Scenariusz lekcji 117 (bieżącej). Tłuszcze
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: budowa i właściwości tłuszczów; kryteria podziału tłuszczów.
Scenariusz lekcji 108 (bieżącej). Wyższe kwasy karboksylowe
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: nazwy i wzory kwasów tłuszczowych; właściwości kwasów tłuszczowych.
Scenariusz lekcji 119 (bieżącej). Właściwości białek
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń, kartę pracy ucznia. Porusza zagadnienia m.in.: koagulacja i denaturacja białka; wykrywanie substancji białkowych w artykułach spożywczych: reakcja biuretowa i reakcja ksantoproteinowa.
Scenariusz lekcji 118 (bieżącej). Budowa i występowanie białek
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: występowanie białek i ich funkcje.
Scenariusz lekcji 115-116 (bieżących). Cukry złożone
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: występowanie i zastosowanie cukrów złożonych.
Scenariusz lekcji 120 (powtórzeniowej). Między chemią a biologią – powtórzenie wiadomości
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Integralną częścią tego scenariusza jest karta pracy ucznia z zadaniami podsumowującymi.