Scenariusz lekcji 82 (bieżącej). Reakcja zobojętniania

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: reakcja kwasów z zasadami w obecności wskaźników; nie wszystkie sole mają odczyn obojętny; praktyczne znaczenie reakcji zobojętniania.

Scenariusz lekcji 83-84 (bieżących). Sole – produkty różnych reakcji metali

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: metody otrzymywania soli w reakcjach: metali z niemetalami oraz kwasów z metalami.

Scenariusz lekcji 79-80 (bieżących). Wzory i nazwy soli

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: budowa i wzór ogólny soli; podział soli na sole kwasów tlenowych i beztlenowych; nazwy i wzory sumaryczne soli; nazwy zwyczajowe soli.

Scenariusz lekcji 88 (bieżącej). Sole wokół nas

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: zastosowanie soli w: domu, medycynie, budownictwie, rolnictwie, jubilerstwie, pirotechnice.

Scenariusz lekcji 81 (bieżącej). Dysocjacja elektrolityczna soli

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: rozpuszczalność soli w wodzie; tabela rozpuszczalności wodorotlenków i soli w wodzie; dysocjacja elektrolityczna soli; zapis przebiegu dysocjacji elektrolitycznej soli.

Scenariusz lekcji 85 (bieżącej). Sole – produkty reakcji tlenków z kwasami i zasadami

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: metody otrzymywania soli w reakcjach: kwasów z tlenkami metali, tlenków niemetali z zasadami.

Scenariusz lekcji 86-87 (bieżących). Reakcje chemiczne z udziałem soli

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: właściwości soli w reakcjach soli z: zasadami, kwasami, innymi solami; termiczny rozkład węglanów.

Scenariusz lekcji 97 (bieżącej). Etylen – najprostszy alken

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: właściwości etenu – reakcje: spalania, addycji, polimeryzacji; zastosowanie etylenu i polietylenu.

Scenariusz lekcji 95 (bieżącej). Metan – najprostszy węglowodór

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: występowanie, właściwości i zastosowanie metanu.

Scenariusz lekcji 89 (laboratoryjnej). Laboratoryjne ćwiczenia uczniowskie – reakcje w roztworach wodnych

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Porusza zagadnienia m.in.: otrzymywanie soli; badanie odczynu roztworów soli za pomocą różnych wskaźników; wykrywanie soli.

Scenariusz lekcji 93-94 (bieżących). Węgiel i jego związki

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń, kartę pracy ucznia. Porusza zagadnienia m.in.: występowanie węgla w przyrodzie, węglowodory – związki węgla i wodoru, ropa naftowa źródłem węglowodorów.

Scenariusz lekcji 98 (bieżącej). Acetylen – najprostszy alkin

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: właściwości i zastosowanie etynu; szereg homologiczny alkinów.

Scenariusz lekcji 103 (bieżącej). Szereg homologiczny alkanoli

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: wzory i nazwy homologów metanolu; właściwości homologów metanolu; alkohole występujące w przyrodzie.

Scenariusz lekcji 106-107 (bieżących). Kwasy karboksylowe

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń, kartę pracy ucznia. Porusza zagadnienia m.in.: kwasy organiczne w przyrodzie; budowa i nazewnictwo kwasów organicznych.

Scenariusz lekcji 96 (bieżącej). Alkany – homologi metanu

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: nazwy i wzory alkanów, zmiany właściwości alkanów na tle szeregu homologicznego.

Scenariusz lekcji 102 (bieżącej). Alkohole – pochodne węglowodorów

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: budowa, właściwości i zastosowanie alkoholi.

Scenariusz lekcji 104 (bieżącej). Glicerol – alkohol polihydroksylowy

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: alkohole polihydroksylowe; budowa cząsteczek glikolu etylenowego i glicerolu; właściwości i zastosowanie glicerolu.

Scenariusz lekcji 105 (bieżącej). Metyloamina – związek pochodzący od amoniaku i metanu

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: metyloamina – pochodna amoniaku i metanu; właściwości metyloaminy; aminy występujące w przyrodzie.

Scenariusz lekcji 113 (bieżącej). Substancje chemiczne o znaczeniu biologicznym

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: pierwiastki i związki wchodzące w skład organizmów; obieg materii w przyrodzie; ważne składniki codziennej diety.

Scenariusz lekcji 109 (bieżącej). Estry – produkty reakcji kwasów z alkoholami

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń, kartę pracy ucznia. Porusza zagadnienia m.in.: budowa i nazewnictwo estrów; reakcja estryfikacji; właściwości i zastosowanie estrów.

Scenariusz lekcji 114 (bieżącej). Glukoza – produkt procesu fotosyntezy

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: właściwości, występowanie i zastosowanie glukozy i fruktozy; budowa i podział cukrów.

Scenariusz lekcji 117 (bieżącej). Tłuszcze

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: budowa i właściwości tłuszczów; kryteria podziału tłuszczów.

Scenariusz lekcji 108 (bieżącej). Wyższe kwasy karboksylowe

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: nazwy i wzory kwasów tłuszczowych; właściwości kwasów tłuszczowych.

Scenariusz lekcji 119 (bieżącej). Właściwości białek

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń, kartę pracy ucznia. Porusza zagadnienia m.in.: koagulacja i denaturacja białka; wykrywanie substancji białkowych w artykułach spożywczych: reakcja biuretowa i reakcja ksantoproteinowa.

Scenariusz lekcji 118 (bieżącej). Budowa i występowanie białek

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: występowanie białek i ich funkcje.

Scenariusz lekcji 115-116 (bieżących). Cukry złożone

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: występowanie i zastosowanie cukrów złożonych.