Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane poziomy organizacji budowy organizmów i znaczenie biologii.
Archives
Scenariusz lekcji 2. Badanie świata organizmów
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane obserwacje i doświadczenia biologiczne oraz elementy ich procedury badawczej, a także różnice między nimi.
Scenariusz lekcji 6. Komórka roślinna i bakteryjna. Porównanie budowy komórek
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane podstawowe struktury komórek roślinnych oraz budowa komórek bakteryjnych, a także różnice w budowie poznanych typów komórek.
Scenariusz lekcji 5. Budowa komórki zwierzęcej
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane podstawowe struktury komórek zwierzęcych oraz przykłady różnych rodzajów takich komórek.
Scenariusz lekcji 3. Budowa mikroskopu. Obserwacje mikroskopowe
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane elementy budowy mikroskopu, obliczanie powiększenia mikroskopu oraz zasady wykonywania preparatów mikroskopowych i przeprowadzania ich obserwacji.
Scenariusz lekcji 4. Chemiczne podstawy życia
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane podstawowe pierwiastki budujące ciała organizmów oraz białka, cukry, tłuszcze, kwasy nukleinowe, związki mineralne i woda.
Scenariusz lekcji 8. Czynności życiowe organizmów
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane czynności życiowe organizmów: odżywianie się, oddychanie, wydalanie, ruch, wzrost i rozwój, wrażliwość na bodźce oraz rozmnażanie się.
Scenariusz lekcji 9. Odżywianie się organizmów. Fotosynteza
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane sposoby zdobywania pokarmu przez organizmy samożywne i cudzożywne oraz substraty, produkty i warunki przebiegu fotosyntezy.
Scenariusz lekcji 14. Podsumowanie działu 2
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń oraz odpowiedzi do zadań „Sprawdź, co umiesz”, zamieszczonych w podręczniku na końcu działu 2.
Scenariusz lekcji 7. Podsumowanie działu 1
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń oraz odpowiedzi do zadań „Sprawdź, co umiesz”, zamieszczonych w podręczniku na końcu działu 1.
Scenariusz lekcji 11. Zasady klasyfikowania organizmów
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane pojęcia klasyfikacja i gatunek oraz sposoby rozpoznawania gatunków.
Scenariusz lekcji 12. Systematyka organizmów. Przegląd królestw
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane systematyka, jednostki systematyczne oraz królestwa organizmów.
Scenariusz lekcji 13. Bakterie i wirusy
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane kształty i wybrane czynności życiowe bakterii, a także charakterystyka wirusów.
Scenariusz lekcji 18. Grzyby – środowisko życia i znaczenie
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane pozytywne i negatywne znaczenie grzybów oraz grzyby jadalne i trujące.
Scenariusz lekcji 19. Budowa i różnorodność mchów
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane budowa płonnika i torfowca oraz znaczenie mchów.
Scenariusz lekcji 16. Przegląd protistów. Protisty chorobotwórcze
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane różnorodność protistów oraz wybrane protisty chorobotwórcze.
Scenariusz lekcji 17. Grzyby – różnorodność, budowa, czynności życiowe
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane grzyby jednokomórkowe i wielokomórkowe, czynności życiowe grzybów oraz różnorodność i budowa porostów.