Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, odpowiedzi do testu i zadań tekstowych z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń.
Archives
Scenariusz lekcji 64 (wprowadzającej). Lekcja organizacyjna
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Porusza zagadnienia m.in.: przepisy BHP na lekcjach chemii; system oceniania na lekcjach chemii.
Scenariusz lekcji 65 (bieżącej). Woda jako substrat reakcji chemicznych
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: aktywność chemiczna pierwiastków; wskaźniki stosowane w laboratoriach.
Scenariusz lekcji 70 (bieżącej). Kwasy wokół nas
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: występowanie kwasów; zastosowanie kwasów; kwaśne opady.
Scenariusz lekcji 66-67 (bieżących). Otrzymywanie kwasów, ich budowa i podział
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: sposoby otrzymywania kwasów; nomenklatura, wzory sumaryczne i strukturalne; budowa cząsteczek kwasów; podział kwasów na tlenowe i beztlenowe.
Scenariusz lekcji 72 (bieżącej). Właściwości wodorotlenków i ich zastosowanie
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: zabarwienie wskaźników w obecności zasad; właściwości higroskopijne wodorotlenków; właściwości żrące wodorotlenków.
Scenariusz lekcji 68-69 (bieżących). Właściwości kwasów
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: reakcje kwasów z metalami; roztwarzanie rdzy; właściwości żrące roztworów stężonych kwasów.
Scenariusz lekcji 71 (bieżącej). Zasady – wodne roztwory wodorotlenków
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: budowa i nomenklatura wodorotlenków; otrzymywanie wodorotlenków w reakcji metali aktywnych i ich tlenków z wodą; otrzymywanie wodorotlenków nierozpuszczalnych w wodzie.
Scenariusz lekcji 75 (powtórzeniowej). Wodorotlenki i kwasy – powtórzenie wiadomości
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Integralną częścią tego scenariusza jest karta pracy ucznia z zadaniami podsumowującymi.
Scenariusz lekcji 73-74 (bieżących). Dysocjacja elektrolityczna kwasów i wodorotlenków
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: jony decydujące o odczynie roztworu; odczyn roztworu i jego miara; barwy wskaźników w roztworach o określonym odczynie.
Scenariusz lekcji 76 (laboratoryjnej). Ćwiczenia laboratoryjne: wykrywanie kwasów i zasad
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Porusza zagadnienia m.in.: otrzymywanie kwasów i wodorotlenków; badanie odczynu wodnych roztworów kwasów i wodorotlenków, artykułów spożywczych, środków czystości.
Scenariusz lekcji 82 (bieżącej). Reakcja zobojętniania
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: reakcja kwasów z zasadami w obecności wskaźników; nie wszystkie sole mają odczyn obojętny; praktyczne znaczenie reakcji zobojętniania.
Scenariusz lekcji 83-84 (bieżących). Sole – produkty różnych reakcji metali
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: metody otrzymywania soli w reakcjach: metali z niemetalami oraz kwasów z metalami.
Scenariusz lekcji 79-80 (bieżących). Wzory i nazwy soli
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: budowa i wzór ogólny soli; podział soli na sole kwasów tlenowych i beztlenowych; nazwy i wzory sumaryczne soli; nazwy zwyczajowe soli.
Scenariusz lekcji 88 (bieżącej). Sole wokół nas
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: zastosowanie soli w: domu, medycynie, budownictwie, rolnictwie, jubilerstwie, pirotechnice.
Scenariusz lekcji 81 (bieżącej). Dysocjacja elektrolityczna soli
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: rozpuszczalność soli w wodzie; tabela rozpuszczalności wodorotlenków i soli w wodzie; dysocjacja elektrolityczna soli; zapis przebiegu dysocjacji elektrolitycznej soli.
Scenariusz lekcji 85 (bieżącej). Sole – produkty reakcji tlenków z kwasami i zasadami
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: metody otrzymywania soli w reakcjach: kwasów z tlenkami metali, tlenków niemetali z zasadami.
Scenariusz lekcji 86-87 (bieżących). Reakcje chemiczne z udziałem soli
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: właściwości soli w reakcjach soli z: zasadami, kwasami, innymi solami; termiczny rozkład węglanów.
Scenariusz lekcji 90 (powtórzeniowej). Sole – powtórzenie wiadomości
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Integralną częścią tego scenariusza jest karta pracy ucznia z zadaniami podsumowującymi.
Scenariusz lekcji 97 (bieżącej). Etylen – najprostszy alken
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: właściwości etenu – reakcje: spalania, addycji, polimeryzacji; zastosowanie etylenu i polietylenu.
Scenariusz lekcji 95 (bieżącej). Metan – najprostszy węglowodór
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: występowanie, właściwości i zastosowanie metanu.
Scenariusz lekcji 89 (laboratoryjnej). Laboratoryjne ćwiczenia uczniowskie – reakcje w roztworach wodnych
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Porusza zagadnienia m.in.: otrzymywanie soli; badanie odczynu roztworów soli za pomocą różnych wskaźników; wykrywanie soli.
Scenariusz lekcji 93-94 (bieżących). Węgiel i jego związki
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń, kartę pracy ucznia. Porusza zagadnienia m.in.: występowanie węgla w przyrodzie, węglowodory – związki węgla i wodoru, ropa naftowa źródłem węglowodorów.
Scenariusz lekcji 98 (bieżącej). Acetylen – najprostszy alkin
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: właściwości i zastosowanie etynu; szereg homologiczny alkinów.
Scenariusz lekcji 99 (powtórzeniowej). Węglowodory – powtórzenie wiadomości
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Integralną częścią tego scenariusza jest karta pracy ucznia z zadaniami podsumowującymi.
Scenariusz lekcji 103 (bieżącej). Szereg homologiczny alkanoli
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: wzory i nazwy homologów metanolu; właściwości homologów metanolu; alkohole występujące w przyrodzie.
Scenariusz lekcji 106-107 (bieżących). Kwasy karboksylowe
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń, kartę pracy ucznia. Porusza zagadnienia m.in.: kwasy organiczne w przyrodzie; budowa i nazewnictwo kwasów organicznych.
Scenariusz lekcji 96 (bieżącej). Alkany – homologi metanu
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: nazwy i wzory alkanów, zmiany właściwości alkanów na tle szeregu homologicznego.
Scenariusz lekcji 105 (bieżącej). Metyloamina – związek pochodzący od amoniaku i metanu
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: metyloamina – pochodna amoniaku i metanu; właściwości metyloaminy; aminy występujące w przyrodzie.
Scenariusz lekcji 102 (bieżącej). Alkohole – pochodne węglowodorów
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: budowa, właściwości i zastosowanie alkoholi.