Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: właściwości i zastosowanie etynu; szereg homologiczny alkinów.
Archives
Scenariusz lekcji 99 (powtórzeniowej). Węglowodory – powtórzenie wiadomości
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Integralną częścią tego scenariusza jest karta pracy ucznia z zadaniami podsumowującymi.
Scenariusz lekcji 103 (bieżącej). Szereg homologiczny alkanoli
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: wzory i nazwy homologów metanolu; właściwości homologów metanolu; alkohole występujące w przyrodzie.
Scenariusz lekcji 106-107 (bieżących). Kwasy karboksylowe
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń, kartę pracy ucznia. Porusza zagadnienia m.in.: kwasy organiczne w przyrodzie; budowa i nazewnictwo kwasów organicznych.
Scenariusz lekcji 96 (bieżącej). Alkany – homologi metanu
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: nazwy i wzory alkanów, zmiany właściwości alkanów na tle szeregu homologicznego.
Scenariusz lekcji 105 (bieżącej). Metyloamina – związek pochodzący od amoniaku i metanu
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: metyloamina – pochodna amoniaku i metanu; właściwości metyloaminy; aminy występujące w przyrodzie.
Scenariusz lekcji 102 (bieżącej). Alkohole – pochodne węglowodorów
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: budowa, właściwości i zastosowanie alkoholi.
Scenariusz lekcji 104 (bieżącej). Glicerol – alkohol polihydroksylowy
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: alkohole polihydroksylowe; budowa cząsteczek glikolu etylenowego i glicerolu; właściwości i zastosowanie glicerolu.
Scenariusz lekcji 110 (powtórzeniowej). Pochodne węglowodorów – powtórzenie wiadomości
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Integralną częścią tego scenariusza jest karta pracy ucznia z zadaniami podsumowującymi.
Scenariusz lekcji 113 (bieżącej). Substancje chemiczne o znaczeniu biologicznym
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: pierwiastki i związki wchodzące w skład organizmów; obieg materii w przyrodzie; ważne składniki codziennej diety.
Scenariusz lekcji 109 (bieżącej). Estry – produkty reakcji kwasów z alkoholami
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń, kartę pracy ucznia. Porusza zagadnienia m.in.: budowa i nazewnictwo estrów; reakcja estryfikacji; właściwości i zastosowanie estrów.
Scenariusz lekcji 114 (bieżącej). Glukoza – produkt procesu fotosyntezy
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: właściwości, występowanie i zastosowanie glukozy i fruktozy; budowa i podział cukrów.
Scenariusz lekcji 117 (bieżącej). Tłuszcze
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: budowa i właściwości tłuszczów; kryteria podziału tłuszczów.
Scenariusz lekcji 108 (bieżącej). Wyższe kwasy karboksylowe
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: nazwy i wzory kwasów tłuszczowych; właściwości kwasów tłuszczowych.
Scenariusz lekcji 119 (bieżącej). Właściwości białek
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń, kartę pracy ucznia. Porusza zagadnienia m.in.: koagulacja i denaturacja białka; wykrywanie substancji białkowych w artykułach spożywczych: reakcja biuretowa i reakcja ksantoproteinowa.
Scenariusz lekcji 118 (bieżącej). Budowa i występowanie białek
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: występowanie białek i ich funkcje.
Scenariusz lekcji 115-116 (bieżących). Cukry złożone
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: występowanie i zastosowanie cukrów złożonych.
Scenariusz lekcji 120 (powtórzeniowej). Między chemią a biologią – powtórzenie wiadomości
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Integralną częścią tego scenariusza jest karta pracy ucznia z zadaniami podsumowującymi.
Scenariusz lekcji 1. Powitanie biologii
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane poziomy organizacji budowy organizmów i znaczenie biologii.
Scenariusz lekcji 2. Badanie świata organizmów
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane obserwacje i doświadczenia biologiczne oraz elementy ich procedury badawczej, a także różnice między nimi.
Scenariusz lekcji 6. Komórka roślinna i bakteryjna. Porównanie budowy komórek
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane podstawowe struktury komórek roślinnych oraz budowa komórek bakteryjnych, a także różnice w budowie poznanych typów komórek.
Scenariusz lekcji 3. Budowa mikroskopu. Obserwacje mikroskopowe
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane elementy budowy mikroskopu, obliczanie powiększenia mikroskopu oraz zasady wykonywania preparatów mikroskopowych i przeprowadzania ich obserwacji.
Scenariusz lekcji 4. Chemiczne podstawy życia
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane podstawowe pierwiastki budujące ciała organizmów oraz białka, cukry, tłuszcze, kwasy nukleinowe, związki mineralne i woda.
Scenariusz lekcji 5. Budowa komórki zwierzęcej
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane podstawowe struktury komórek zwierzęcych oraz przykłady różnych rodzajów takich komórek.
Scenariusz lekcji 8. Czynności życiowe organizmów
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane czynności życiowe organizmów: odżywianie się, oddychanie, wydalanie, ruch, wzrost i rozwój, wrażliwość na bodźce oraz rozmnażanie się.
Scenariusz lekcji 9. Odżywianie się organizmów. Fotosynteza
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane sposoby zdobywania pokarmu przez organizmy samożywne i cudzożywne oraz substraty, produkty i warunki przebiegu fotosyntezy.
Scenariusz lekcji 14. Podsumowanie działu 2
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń oraz odpowiedzi do zadań „Sprawdź, co umiesz”, zamieszczonych w podręczniku na końcu działu 2.
Scenariusz lekcji 7. Podsumowanie działu 1
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń oraz odpowiedzi do zadań „Sprawdź, co umiesz”, zamieszczonych w podręczniku na końcu działu 1.
Scenariusz lekcji 11. Zasady klasyfikowania organizmów
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane pojęcia klasyfikacja i gatunek oraz sposoby rozpoznawania gatunków.
Scenariusz lekcji 12. Systematyka organizmów. Przegląd królestw
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane systematyka, jednostki systematyczne oraz królestwa organizmów.