Scenariusz lekcji 98 (bieżącej). Acetylen – najprostszy alkin

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: właściwości i zastosowanie etynu; szereg homologiczny alkinów.

Scenariusz lekcji 103 (bieżącej). Szereg homologiczny alkanoli

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: wzory i nazwy homologów metanolu; właściwości homologów metanolu; alkohole występujące w przyrodzie.

Scenariusz lekcji 106-107 (bieżących). Kwasy karboksylowe

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń, kartę pracy ucznia. Porusza zagadnienia m.in.: kwasy organiczne w przyrodzie; budowa i nazewnictwo kwasów organicznych.

Scenariusz lekcji 96 (bieżącej). Alkany – homologi metanu

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: nazwy i wzory alkanów, zmiany właściwości alkanów na tle szeregu homologicznego.

Scenariusz lekcji 105 (bieżącej). Metyloamina – związek pochodzący od amoniaku i metanu

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: metyloamina – pochodna amoniaku i metanu; właściwości metyloaminy; aminy występujące w przyrodzie.

Scenariusz lekcji 102 (bieżącej). Alkohole – pochodne węglowodorów

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: budowa, właściwości i zastosowanie alkoholi.

Scenariusz lekcji 104 (bieżącej). Glicerol – alkohol polihydroksylowy

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: alkohole polihydroksylowe; budowa cząsteczek glikolu etylenowego i glicerolu; właściwości i zastosowanie glicerolu.

Scenariusz lekcji 113 (bieżącej). Substancje chemiczne o znaczeniu biologicznym

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: pierwiastki i związki wchodzące w skład organizmów; obieg materii w przyrodzie; ważne składniki codziennej diety.

Scenariusz lekcji 109 (bieżącej). Estry – produkty reakcji kwasów z alkoholami

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń, kartę pracy ucznia. Porusza zagadnienia m.in.: budowa i nazewnictwo estrów; reakcja estryfikacji; właściwości i zastosowanie estrów.

Scenariusz lekcji 114 (bieżącej). Glukoza – produkt procesu fotosyntezy

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: właściwości, występowanie i zastosowanie glukozy i fruktozy; budowa i podział cukrów.

Scenariusz lekcji 117 (bieżącej). Tłuszcze

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: budowa i właściwości tłuszczów; kryteria podziału tłuszczów.

Scenariusz lekcji 108 (bieżącej). Wyższe kwasy karboksylowe

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: nazwy i wzory kwasów tłuszczowych; właściwości kwasów tłuszczowych.

Scenariusz lekcji 119 (bieżącej). Właściwości białek

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń, kartę pracy ucznia. Porusza zagadnienia m.in.: koagulacja i denaturacja białka; wykrywanie substancji białkowych w artykułach spożywczych: reakcja biuretowa i reakcja ksantoproteinowa.

Scenariusz lekcji 118 (bieżącej). Budowa i występowanie białek

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: występowanie białek i ich funkcje.

Scenariusz lekcji 115-116 (bieżących). Cukry złożone

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: występowanie i zastosowanie cukrów złożonych.

Scenariusz lekcji 1. Powitanie biologii

Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane poziomy organizacji budowy organizmów i znaczenie biologii.

Scenariusz lekcji 2. Badanie świata organizmów

Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane obserwacje i doświadczenia biologiczne oraz elementy ich procedury badawczej, a także różnice między nimi.

Scenariusz lekcji 3. Budowa mikroskopu. Obserwacje mikroskopowe

Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane elementy budowy mikroskopu, obliczanie powiększenia mikroskopu oraz zasady wykonywania preparatów mikroskopowych i przeprowadzania ich obserwacji.

Scenariusz lekcji 4. Chemiczne podstawy życia

Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane podstawowe pierwiastki budujące ciała organizmów oraz białka, cukry, tłuszcze, kwasy nukleinowe, związki mineralne i woda.

Scenariusz lekcji 5. Budowa komórki zwierzęcej

Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane podstawowe struktury komórek zwierzęcych oraz przykłady różnych rodzajów takich komórek.

Scenariusz lekcji 8. Czynności życiowe organizmów

Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane czynności życiowe organizmów: odżywianie się, oddychanie, wydalanie, ruch, wzrost i rozwój, wrażliwość na bodźce oraz rozmnażanie się.

Scenariusz lekcji 9. Odżywianie się organizmów. Fotosynteza

Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane sposoby zdobywania pokarmu przez organizmy samożywne i cudzożywne oraz substraty, produkty i warunki przebiegu fotosyntezy.

Scenariusz lekcji 14. Podsumowanie działu 2

Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń oraz odpowiedzi do zadań „Sprawdź, co umiesz”, zamieszczonych w podręczniku na końcu działu 2.

Scenariusz lekcji 7. Podsumowanie działu 1

Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń oraz odpowiedzi do zadań „Sprawdź, co umiesz”, zamieszczonych w podręczniku na końcu działu 1.