Scenariusz lekcji powtórzeniowej po dziale I
Archives
Scenariusz lekcji powtórzeniowej po dziale III
Scenariusz lekcji powtórzeniowej po dziale III
Scenariusz lekcji powtórzeniowej po dziale II
Scenariusz lekcji powtórzeniowej po dziale II
Scenariusz lekcji powtórzeniowej po dziale IV
Scenariusz lekcji powtórzeniowej po dziale IV
Scenariusz lekcji powtórzeniowej po dziale VI
Scenariusz lekcji powtórzeniowej po dziale VI
Scenariusz lekcji 12. Dobór naturalny i sztuczny
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane rodzaje doboru: naturalny i sztuczny.
Scenariusz lekcji 13. Miejsce człowieka w świecie organizmów
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane różnice i podobieństwa między człowiekiem a małpami człekokształtnymi, a także pochodzenie cżłowieka i formy przedludzkie.
Scenariusz lekcji 15. Co to jest ekologia i czym się zajmuje?
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane: czym jest ekosystem, elementy środowiska przyrodniczego oraz struktura biocenozy i ekosystemu.
Scenariusz lekcji 16. Charakterystyczne cechy populacji
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane charakterystyczne cechy populacji, struktury przestrzenna, wiekowa i płci.
Scenariusz lekcji 14. Podsumowanie działu 2
Scenariusz lekcji podsumowującej dział 2 zawiera m.in. wykaz środków dydaktycznych możliwych do wykorzystania podczas zajęć, odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń oraz odpowiedzi do zadań „Sprawdź, co umiesz”, zamieszczonych w podręczniku na końcu działu 2.
Scenariusz lekcji 19. Oddziaływania nieantagonistyczne. Współpraca międzygatunkowa
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane oddziaływania nieantagonistyczne między organizmami: mutualizm, protokooperacja i komensalizm.
Scenariusz lekcji 18. Drapieżnictwo. Roślinożerność
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane oddziaływania antagonistyczne między organizmami: drapieżnictwo i roślinożerność.
Scenariusz lekcji 17. Oddziaływania antagonistyczne. Konkurencja. Pasożytnictwo
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane oddziaływania antagonistyczne między organizmami: konkurencja wewnątrzgatunkowa i międzygatunkowa oraz pasożytnictwo.
Scenariusz lekcji 21. Podsumowanie działu 3
Scenariusz lekcji podsumowującej dział 3 zawiera m.in. wykaz środków dydaktycznych możliwych do wykorzystania podczas zajęć, odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń oraz odpowiedzi do zadań „Sprawdź, co umiesz”, zamieszczonych w podręczniku na końcu działu 3.
Scenariusz lekcji 20. Zależności pokarmowe między organizmami
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane zależności pokarmowe między organizmami, w tym łańcuchy pokarmowe, poziomy troficzne, sieci pokarmowe, obieg materii i przepływ energii przez ekosystem.
Scenariusz lekcji 23. Tolerancja ekologiczna. Skala porostowa
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane zakresy tolerancji ekologicznej organizmów, gatunki wskaźnikowe oraz skala porostowa.
Scenariusz lekcji 22. Abiotyczne czynniki środowiska
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane czynniki abiotyczne na lądzie i w wodzie oraz ich wpływ na organizmy.
Scenariusz lekcji 26. Zagrożenia i ochrona różnorodności biologicznej
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane: wpływ człowieka na różnorodność biologiczną oraz sposoby jej ochrony.
Scenariusz lekcji 24. Odnawialne i nieodnawialne zasoby przyrody
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane zasoby odnawialne i nieodnawialne, zasady racjonalnego gospodarowania odpadami, wodą oraz energią elektryczną.
Scenariusz lekcji 28. Podsumowanie działu 4
Scenariusz lekcji podsumowującej dział 4 zawiera m.in. wykaz środków dydaktycznych możliwych do wykorzystania podczas zajęć, odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń oraz odpowiedzi do zadań „Sprawdź, co umiesz”, zamieszczonych w podręczniku na końcu działu 4.
Scenariusz lekcji 27. Formy ochrony przyrody w Polsce
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane formy ochrony przyrody, w tym ochrona gatunkowa i ochrona obszarowa.
Scenariusz lekcji 25. Różnorodność biologiczna. Gospodarcze użytkowanie ekosystemów
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane poziomy różnorodności biologicznej oraz sposoby użytkowania ekosystemów.
Szkolni przyjaciele. Scenariusze zajęć z elementami OK. Klasa 2. Część 3.
Scenariusze przedstawiają cele lekcji, metody i techniki pracy oraz zestaw materiałów dydaktycznych. Zawierają m.in. plany lekcji, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, instrukcje do przeprowadzenia eksperymentów, dodatkowe teksty literackie oraz zabawy ruchowe będące przerywnikami w trakcie zajęć. W konstrukcji scenariuszy zawarto elementy OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO, elementy monitorowania stopnia osiągnięcia celów i kryteriów sukcesu podczas lekcji oraz podsumowania zajęć. Scenariusze realizują wszystkie zagadnienia z zakresu edukacji: polonistycznej, etycznej, społecznej, przyrodniczej, matematycznej, muzycznej, plastycznej i technicznej. Na końcu znajdują się także scenariusze zajęć szachowych i scenariusze do „Lekcji programowania”.
Scenariusz lekcji 2. Rola DNA jako substancji dziedziczne
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane znaczenie DNA jako substancji dziedzicznej oraz zależność gen – cecha.
Scenariusz lekcji 1. Budowa i znaczenie DNA
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane struktura DNA i proces replikacji.
Scenariusz lekcji 4. Zasady dziedziczenia cech
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane zasady dziedziczenia cech jednogenowych, dziedziczenie genów podczas mejozy oraz sposób tworzenia krzyrzówek genetycznych.
Scenariusz lekcji 3. Chromosomy i geny. Znaczenie mitozy i mejozy w życiu organizmów
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane budowa chromosomu, kariotypy, przebieg i znaczenie mitozy oraz mejozy.
Scenariusz lekcji 6. Dziedziczenie grup krwi u człowieka
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji jest omawiane dziedziczenie grup krwi u człowieka.
Scenariusz lekcji 7. Dziedziczenie płci u człowieka i cech sprzężonych z płcią
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane dziedziczenie płci oraz chorób sprzężonych z płcią.
Scenariusz lekcji 5. Dziedziczenie wybranych cech u człowieka
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane sposoby dziedziczenia wybranych cech człowieka, takich jak kształt i kolor włosów czy kolor oczu.