Scenariusz lekcji 30.
Archives
Scenariusz lekcji 35. Rozpad ZSRS, Czechosłowacji i Jugosławii
Scenariusz lekcji 35.
Scenariusz lekcji 33. Upadek PRL i narodziny III RP
Scenariusz lekcji 33.
Scenariusz lekcji 34. Jesień Narodów
Scenariusz lekcji 34.
Scenariusz lekcji 38. Polska w Nato i Unii Europejskiej
Scenariusz lekcji 38.
Scenariusz lekcji 37. Przemiany gospodarczo-społeczne po 1989 r.
Scenariusz lekcji 37.
Scenariusz lekcji 5. Klęska państw osi i zakończenie II wojny
Scenariusz lekcji 5.
Scenariusz lekcji 3. Polityka Niemiec w okupowanej Europie
Scenariusz lekcji 3.
Scenariusz lekcji 7. Polska pod okupacją sowiecką
Scenariusz lekcji 7.
Scenariusz lekcji 4. Wielka koalicja i przełom na frontach
Scenariusz lekcji 4.
Scenariusz lekcji 6. Polska pod okupacją niemiecką
Scenariusz lekcji 6.
Scenariusz lekcji powtórzeniowej po dziale I
Scenariusz lekcji powtórzeniowej po dziale I
Scenariusz lekcji powtórzeniowej po dziale III
Scenariusz lekcji powtórzeniowej po dziale III
Scenariusz lekcji powtórzeniowej po dziale II
Scenariusz lekcji powtórzeniowej po dziale II
Scenariusz lekcji powtórzeniowej po dziale IV
Scenariusz lekcji powtórzeniowej po dziale IV
Scenariusz lekcji powtórzeniowej po dziale VI
Scenariusz lekcji powtórzeniowej po dziale VI
Scenariusz lekcji 12. Dobór naturalny i sztuczny
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane rodzaje doboru: naturalny i sztuczny.
Scenariusz lekcji 13. Miejsce człowieka w świecie organizmów
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane różnice i podobieństwa między człowiekiem a małpami człekokształtnymi, a także pochodzenie cżłowieka i formy przedludzkie.
Scenariusz lekcji 16. Charakterystyczne cechy populacji
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane charakterystyczne cechy populacji, struktury przestrzenna, wiekowa i płci.
Scenariusz lekcji 14. Podsumowanie działu 2
Scenariusz lekcji podsumowującej dział 2 zawiera m.in. wykaz środków dydaktycznych możliwych do wykorzystania podczas zajęć, odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń oraz odpowiedzi do zadań „Sprawdź, co umiesz”, zamieszczonych w podręczniku na końcu działu 2.
Scenariusz lekcji 15. Co to jest ekologia i czym się zajmuje?
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane: czym jest ekosystem, elementy środowiska przyrodniczego oraz struktura biocenozy i ekosystemu.
Scenariusz lekcji 19. Oddziaływania nieantagonistyczne. Współpraca międzygatunkowa
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane oddziaływania nieantagonistyczne między organizmami: mutualizm, protokooperacja i komensalizm.
Scenariusz lekcji 18. Drapieżnictwo. Roślinożerność
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane oddziaływania antagonistyczne między organizmami: drapieżnictwo i roślinożerność.
Scenariusz lekcji 17. Oddziaływania antagonistyczne. Konkurencja. Pasożytnictwo
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane oddziaływania antagonistyczne między organizmami: konkurencja wewnątrzgatunkowa i międzygatunkowa oraz pasożytnictwo.
Scenariusz lekcji 21. Podsumowanie działu 3
Scenariusz lekcji podsumowującej dział 3 zawiera m.in. wykaz środków dydaktycznych możliwych do wykorzystania podczas zajęć, odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń oraz odpowiedzi do zadań „Sprawdź, co umiesz”, zamieszczonych w podręczniku na końcu działu 3.
Scenariusz lekcji 20. Zależności pokarmowe między organizmami
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane zależności pokarmowe między organizmami, w tym łańcuchy pokarmowe, poziomy troficzne, sieci pokarmowe, obieg materii i przepływ energii przez ekosystem.
Scenariusz lekcji 23. Tolerancja ekologiczna. Skala porostowa
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane zakresy tolerancji ekologicznej organizmów, gatunki wskaźnikowe oraz skala porostowa.
Scenariusz lekcji 22. Abiotyczne czynniki środowiska
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane czynniki abiotyczne na lądzie i w wodzie oraz ich wpływ na organizmy.
Scenariusz lekcji 26. Zagrożenia i ochrona różnorodności biologicznej
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane: wpływ człowieka na różnorodność biologiczną oraz sposoby jej ochrony.
Scenariusz lekcji 24. Odnawialne i nieodnawialne zasoby przyrody
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane zasoby odnawialne i nieodnawialne, zasady racjonalnego gospodarowania odpadami, wodą oraz energią elektryczną.