Scenariusz lekcji 13. Miejsce człowieka w świecie organizmów

Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane różnice i podobieństwa między człowiekiem a małpami człekokształtnymi, a także pochodzenie cżłowieka i formy przedludzkie.

Scenariusz lekcji 14. Podsumowanie działu 2

Scenariusz lekcji podsumowującej dział 2 zawiera m.in. wykaz środków dydaktycznych możliwych do wykorzystania podczas zajęć, odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń oraz odpowiedzi do zadań „Sprawdź, co umiesz”, zamieszczonych w podręczniku na końcu działu 2.

Scenariusz lekcji 18. Drapieżnictwo. Roślinożerność

Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane oddziaływania antagonistyczne między organizmami: drapieżnictwo i roślinożerność.

Scenariusz lekcji 21. Podsumowanie działu 3

Scenariusz lekcji podsumowującej dział 3 zawiera m.in. wykaz środków dydaktycznych możliwych do wykorzystania podczas zajęć, odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń oraz odpowiedzi do zadań „Sprawdź, co umiesz”, zamieszczonych w podręczniku na końcu działu 3.

Scenariusz lekcji 20. Zależności pokarmowe między organizmami

Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane zależności pokarmowe między organizmami, w tym łańcuchy pokarmowe, poziomy troficzne, sieci pokarmowe, obieg materii i przepływ energii przez ekosystem.

Scenariusz lekcji 22. Abiotyczne czynniki środowiska

Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań z zeszytu ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane czynniki abiotyczne na lądzie i w wodzie oraz ich wpływ na organizmy.