Scenariusz lekcji 44 (bieżącej). Zanieczyszczenia powietrza

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i mającymi trudności w nauce, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: rodzaje zanieczyszczeń; ochrona atmosfery ziemskiej.

Scenariusz lekcji 43 (bieżącej). Wodór

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i mającymi trudności w nauce, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: właściwości fizyczne wodoru; aktywność chemiczna wodoru; zastosowanie wodoru.

Scenariusz lekcji 42 (bieżącej). Inne składniki powietrza

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i mającymi trudności w nauce, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: gazy szlachetne; para wodna – obieg wody w przyrodzie.

Scenariusz lekcji 53-54 (bieżących). Stężenie procentowe roztworu

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i mającymi trudności w nauce, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: wielkości opisujące skład roztworu; sporządzanie roztworów o określonym stężeniu.

Scenariusz lekcji 31-32 (bieżących). Symboliczny zapis przebiegu reakcji chemicznych

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i mającymi trudności w nauce, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: słowny i symboliczny zapis przebiegu reakcji chemicznej; równanie reakcji i jego elementy (substraty, produkty, katalizator); typy reakcji chemicznych.

Scenariusz lekcji 26-27 (bieżących). Wartościowość pierwiastka w związku chemicznym

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i mającymi trudności w nauce, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: wartościowość, czyli liczba wiązań atomu pierwiastka w związku; uzgadnianie wzorów sumarycznych związków zbudowanych z dwóch pierwiastków.

Scenariusz lekcji 55-56 (bieżących). Zmiana stężenia procentowego

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i mającymi trudności w nauce, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: rozcieńczanie roztworu; zwiększanie stężenia procentowego roztworu.

Scenariusz lekcji 51-52 (bieżących). Rozpuszczalność jako cecha substancji

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i mającymi trudności w nauce, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: rozpuszczalność a rozpuszczanie; zależność rozpuszczalności ciał stałych i gazowych od temperatury.

Scenariusz lekcji 49-50 (bieżących). Woda jako rozpuszczalnik

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i mającymi trudności w nauce, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: budowa cząsteczki wody; właściwości wody; substancje łatwo i trudno rozpuszczalne.

Scenariusz lekcji 38-39 (bieżących). Tlen

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i mającymi trudności w nauce, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: obieg tlenu w przyrodzie; sposoby otrzymywania tlenu; właściwości fizyczne tlenu.

Scenariusz lekcji 33-34 (bieżących). Prawo zachowania masy

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i mającymi trudności w nauce, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: interpretacja ilościowa równania reakcji; prawo zachowania masy i jego praktyczne znaczenie; stechiometria równania reakcji.

Scenariusz lekcji 5.4. Stężenie procentowe roztworu

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i słabszymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: roztwory rozcieńczone i stężone; stężenie procentowe roztworu; obliczenia związane ze stężeniem procentowym roztworu; rozcieńczanie roztworu; zatężanie roztworu.

Scenariusz lekcji 5.2. Woda jako rozpuszczalnik

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i słabszymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: woda jako rozpuszczalnik; zawiesiny i roztwory; budowa cząsteczki wody.

Scenariusz lekcji 5.3. Czynniki wpływające na rozpuszczanie w wodzie

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i słabszymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: szybkość rozpuszczania się ciał stałych; roztwory nasycone i nienasycone; wykresy rozpuszczalności; obliczenia na podstawie wykresów rozpuszczalności; rozpuszczanie się gazów w wodzie.

Scenariusz lekcji podsumowującej dział 5. Woda i roztwory wodne

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i słabszymi, odpowiedzi do testu i zadań tekstowych z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń.

Scenariusz lekcji podsumowującej dział 3. Łączenie się atomów

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i słabszymi, odpowiedzi do testu i zadań tekstowych z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń, odpowiedzi do zadań z karty pracy. Na końcu znajduje się karta pracy dla ucznia.

Scenariusz lekcji 5.5. Zanieczyszczenia wody i jej ochrona

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i słabszymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: źródła zanieczyszczeń wód; wpływ zanieczyszczeń wód na środowisko; usuwanie zanieczyszczeń: oczyszczalnie ścieków, stacje uzdatniania wody; zapobieganie zanieczyszczeniom wód.

Scenariusz lekcji podsumowującej dział 4. Gazy i ich mieszaniny

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i słabszymi, odpowiedzi do testu i zadań tekstowych z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń, odpowiedzi do zadań z karty pracy. Na końcu znajduje się karta pracy dla ucznia.