Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i mającymi trudności w nauce, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: rodzaje zanieczyszczeń; ochrona atmosfery ziemskiej.
Archives
Scenariusz lekcji 43 (bieżącej). Wodór
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i mającymi trudności w nauce, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: właściwości fizyczne wodoru; aktywność chemiczna wodoru; zastosowanie wodoru.
Scenariusz lekcji 42 (bieżącej). Inne składniki powietrza
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i mającymi trudności w nauce, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: gazy szlachetne; para wodna – obieg wody w przyrodzie.
Scenariusz lekcji 57 (powtórzeniowej). Woda i roztwory wodne – powtórzenie wiadomości
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i mającymi trudności w nauce, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Integralną częścią tego scenariusza jest karta pracy ucznia z zadaniami podsumowującymi.
Scenariusz lekcji 53-54 (bieżących). Stężenie procentowe roztworu
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i mającymi trudności w nauce, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: wielkości opisujące skład roztworu; sporządzanie roztworów o określonym stężeniu.
Scenariusz lekcji 31-32 (bieżących). Symboliczny zapis przebiegu reakcji chemicznych
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i mającymi trudności w nauce, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: słowny i symboliczny zapis przebiegu reakcji chemicznej; równanie reakcji i jego elementy (substraty, produkty, katalizator); typy reakcji chemicznych.
Scenariusz lekcji 26-27 (bieżących). Wartościowość pierwiastka w związku chemicznym
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i mającymi trudności w nauce, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: wartościowość, czyli liczba wiązań atomu pierwiastka w związku; uzgadnianie wzorów sumarycznych związków zbudowanych z dwóch pierwiastków.
Scenariusz lekcji 55-56 (bieżących). Zmiana stężenia procentowego
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i mającymi trudności w nauce, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: rozcieńczanie roztworu; zwiększanie stężenia procentowego roztworu.
Scenariusz lekcji 51-52 (bieżących). Rozpuszczalność jako cecha substancji
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i mającymi trudności w nauce, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: rozpuszczalność a rozpuszczanie; zależność rozpuszczalności ciał stałych i gazowych od temperatury.
Scenariusz lekcji 49-50 (bieżących). Woda jako rozpuszczalnik
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i mającymi trudności w nauce, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: budowa cząsteczki wody; właściwości wody; substancje łatwo i trudno rozpuszczalne.
Scenariusz lekcji 38-39 (bieżących). Tlen
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i mającymi trudności w nauce, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: obieg tlenu w przyrodzie; sposoby otrzymywania tlenu; właściwości fizyczne tlenu.
Scenariusz lekcji 33-34 (bieżących). Prawo zachowania masy
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i mającymi trudności w nauce, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: interpretacja ilościowa równania reakcji; prawo zachowania masy i jego praktyczne znaczenie; stechiometria równania reakcji.
Scenariusz do lekcji 10. Zjednoczenie Włoch
Scenariusz lekcji 5.4. Stężenie procentowe roztworu
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i słabszymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: roztwory rozcieńczone i stężone; stężenie procentowe roztworu; obliczenia związane ze stężeniem procentowym roztworu; rozcieńczanie roztworu; zatężanie roztworu.
Scenariusz lekcji 5.2. Woda jako rozpuszczalnik
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i słabszymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: woda jako rozpuszczalnik; zawiesiny i roztwory; budowa cząsteczki wody.
Scenariusz lekcji 5.3. Czynniki wpływające na rozpuszczanie w wodzie
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i słabszymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: szybkość rozpuszczania się ciał stałych; roztwory nasycone i nienasycone; wykresy rozpuszczalności; obliczenia na podstawie wykresów rozpuszczalności; rozpuszczanie się gazów w wodzie.
Scenariusz lekcji podsumowującej dział 5. Woda i roztwory wodne
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i słabszymi, odpowiedzi do testu i zadań tekstowych z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń.
Scenariusz lekcji podsumowującej dział 3. Łączenie się atomów
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i słabszymi, odpowiedzi do testu i zadań tekstowych z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń, odpowiedzi do zadań z karty pracy. Na końcu znajduje się karta pracy dla ucznia.
Scenariusz lekcji 5.5. Zanieczyszczenia wody i jej ochrona
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i słabszymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: źródła zanieczyszczeń wód; wpływ zanieczyszczeń wód na środowisko; usuwanie zanieczyszczeń: oczyszczalnie ścieków, stacje uzdatniania wody; zapobieganie zanieczyszczeniom wód.
Scenariusz lekcji podsumowującej dział 4. Gazy i ich mieszaniny
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i słabszymi, odpowiedzi do testu i zadań tekstowych z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń, odpowiedzi do zadań z karty pracy. Na końcu znajduje się karta pracy dla ucznia.
Scenariusz lekcji 56. Ważne pytania – Jan Lechoń *** [Pytasz, co w moim życiu]
Scenariusz lekcji poświęconej omówieniu wiersza „*** [Pytasz, co w moim życiu]” Jana Lechonia
Scenariusz lekcji wstępnej. Bliżej słowa przez słowa
Scenariusz lekcji poświęconej zapoznaniu się z podręcznikiem i zeszytem ćwiczeń Bliżej słowa oraz z Zeszytem lekturowym
Scenariusz lekcji 55. Śpieszmy się kochać ludzi. Jan Twardowski „Śpieszmy się”
Scenariusz lekcji poświęconej omówieniu utworu „Śpieszmy się” Jana Twardowskiego
Scenariusz lekcji 54. (II) Mając lat dziesięć, przeżywszy lat sto… Imiesłów przysłówkowy – utrwalenie
Scenariusz lekcji poświęconej utrwaleniu wiadomości o imiesłowie przysłówkowym
Scenariusz lekcji powtórzeniowej. W poszukiwaniu autorytetu. Leszek Kołakowski „Charyzmatyczny przywódca, charyzmatyczny nauczyciel” (fragment), Zbigniew Herbert „Pan od przyrody”
Scenariusz lekcji powtórzeniowej poświęconej doskonaleniu analizy i interpretacji tekstów kultury [Leszek Kołakowski „Charyzmatyczny przywódca, charyzmatyczny nauczyciel” (fragment), Zbigniew Herbert „Pan od przyrody”]
Scenariusz lekcji powtórzeniowej. Do Polski, czyli gdzie? Kazimierz Wierzyński „Kufer”
Scenariusz lekcji powtórzeniowej poświęconej analizie i interpretacji tekstów kultury m.in. wiersza „Kufer” Kazimierza Wierzyńskiego
Scenariusz lekcji powtórzeniowej. Między ziemią a niebem. Dorota Terakowska „Tam, gdzie spadają anioły” (fragment), Giovanni Segantini „Miłość u źródła życia”
Scenariusz lekcji powtórzeniowej poświęconej analizie i interpretacji tekstów kultury (Dorota Terakowska „Tam, gdzie spadają anioły” (fragment), Giovanni Segantini „Miłość u źródła życia”)
Scenariusz lekcji powtórzeniowej. Kręte drogi życia. Jerzy Liebert *** [Uczę się ciebie, człowieku]
Scenariusz lekcji powtórzeniowej poświęconej ćwiczeniu wypowiedzi ustnych i pisemnych oraz odczytywania znaczeń symbolicznych (Jerzy Liebert *** [Uczę się ciebie, człowieku])
Scenariusz lekcji powtórzeniowej. W poszukiwaniu wspólnego języka. Robert Escarpit „Antybabel” (fragment)
Scenariusz lekcji powtórzeniowej poświęconej analizie i interpretacji tekstów kultury m.in. tekstu „Antybabel” Roberta Escarpita
Scenariusz lekcji powtórzeniowej. Spełnić marzenia. Richard Bach „Mewa” (fragment)
Scenariusz lekcji powtórzeniowej poświęconej analizie i interpretacji tekstów kultury (fragment „Mewy” Richarda Bacha)