Archives
Scenariusz do lekcji 11. Zjednoczenie Niemiec
Scenariusz do lekcji 8. Wiosna Ludów na ziemiach polskich
Scenariusz do lekcji 7. Wiosna Ludów w Europie
Scenariusz do lekcji 16. Upadek powstania i represje rosyjskie wobec Polaków
Scenariusz do lekcji 18. Zabór pruski – walka z germanizacją
Scenariusz do lekcji 17. Walka o polskość w zaborze rosyjskim
Scenariusz do lekcji 12. Wojna secesyjna w Stanach Zjednoczonych
Scenariusz do lekcji 15. Powstanie styczniowe
Scenariusz do lekcji 13. Kolonializm europejski w XIX wieku
Scenariusz do lekcji 14. Królestwo polskie przed powstaniem styczniowym
Scenariusz do lekcji 21. Narodziny kultury masowej. Przemiany obyczajowe
Scenariusz do lekcji 23. Partie polityczne na ziemiach polskich w XIX wieku
Scenariusz do lekcji 22. Masy wkraczają do polityki
Scenariusz do lekcji 19. Autonomia Galicyjska
Scenariusz do lekcji 20. Wynalazki przełomu XIX i XX wieku
Scenariusz lekcji. Bezpiecznie w czasie podróży i w czasie wypoczynku. Czytanie map drogowych
Scenariusz przedstawia cele lekcji, metody pracy, propozycje materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. plan lekcji i przykładowe realizacje poleceń z podręcznika i kart pracy.
Scenariusz lekcji 3.2. Wiązania kowalencyjne
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i słabszymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: wiązania atomowe (kowalencyjne); powstawanie cząsteczek; dipol elektryczny; wiązanie atomowe spolaryzowane; elektroujemność pierwiastka.
Scenariusz lekcji 3.6. Prawa rządzące reakcjami chemicznymi
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i słabszymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: prawo zachowania masy; obliczenia uwzględniające prawo zachowania masy; prawo stałości składu; obliczenia dotyczące prawa stałości składu.
Scenariusz lekcji 3.1. Łączenie się pierwiastków w związki chemiczne
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i słabszymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: dublet i oktet elektronowy; kationy i aniony; wiązanie jonowe; powstawanie związku chemicznego.
Scenariusz lekcji 3.5. Typy reakcji chemicznych
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i słabszymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: zapis przebiegu reakcji chemicznej; współczynniki stechiometryczne; typy reakcji chemicznych.
Scenariusz lekcji 3.4. Masa cząsteczkowa pierwiastka i związku chemicznego
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i słabszymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: masa cząsteczkowa; obliczanie masy cząsteczkowej.
Scenariusz lekcji 4.5. Dwutlenek węgla – zmienny składnik powietrza
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i słabszymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: otrzymywanie tlenku węgla(IV); badanie właściwości tlenku węgla(IV); zastosowanie tlenku węgla(IV).
Scenariusz lekcji 3.3. Wzory sumaryczne i strukturalne związków chemicznych
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i słabszymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: wartościowość pierwiastka; wzory strukturalne i sumaryczne; układanie wzorów tlenków; odczytywanie wartościowości pierwiastka.
Scenariusz lekcji 4.4. Azot i gazy szlachetne
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i słabszymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: właściwości azotu i jego znaczenie dla organizmów; obieg azotu w przyrodzie; charakterystyka i zastosowanie gazów szlachetnych.
Scenariusz lekcji 4.2. Tlen – niezbędny do życia składnik powietrza
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i słabszymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: znaczenie tlenu dla organizmów; otrzymywanie i właściwości tlenu; obieg tlenu i dwutlenku węgla w przyrodzie.
Scenariusz lekcji 4.3. Tlenki metali i niemetali
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i słabszymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: otrzymywanie tlenków; reakcje endoenergetyczne (endotermiczne) i egzoenergetyczne (egzotermiczne); właściwości i zastosowania tlenków.
Scenariusz lekcji 4.1. Powietrze i jego składniki
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i słabszymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: badanie składu powietrza; składniki powietrza.
Scenariusz lekcji 4.7. Zanieczyszczenia powietrza i jego ochrona
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i słabszymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: przyczyny zanieczyszczeń powietrza; skutki zanieczyszczenia powietrza; ochrona powietrza przed zanieczyszczeniami.
Scenariusz lekcji 5.1. Właściwości wody i jej rola w przyrodzie
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i słabszymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: obieg wody w przyrodzie; właściwości wody; woda w organizmach; znaczenie wody w gospodarce człowieka.