Poradnik nauczyciela. Biologia. Szkoła podstawowa. Klasa 7

Poradnik nauczyciela do biologii dla klasy 7 – wydanie papierowe. Zawiera scenariusze wszystkich lekcji oraz karty pracy do większości lekcji wraz z odpowiedziami do nich. W poradniku znajdują się także odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń oraz do zadań „Sprawdź, co umiesz” w lekcjach podsumowujących w podręczniku.

Scenariusz lekcji 2. Budowa i funkcje skóry

Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne (w tym kartę pracy, zał. nr 1 i nr 2) i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. budowa i funkcje skóry oraz jest zalecane przeprowadzenie doświadczenia, w którym określa się obszary skóry bardziej wrażliwe na dotyk (opuszki palców) i mniej wrażliwe na dotyk (wierzch dłoni, przedramię).

Scenariusz lekcji 4. Budowa i funkcje szkieletu

Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. takie zagadnienia, jak: szkielet osiowy i szkielet kończyn, podstawowe funkcje szkieletu, udział szkieletu w krwiotworzeniu i magazynowaniu wapnia, związek budowy kręgosłupa z jego funkcjami.

Scenariusz lekcji 1. Organizm człowieka jako zintegrowana całość

Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. poziomy organizacji ciała człowieka, współdziałanie i funkcje poszczególnych układów narządów oraz wybranych narządów.

Scenariusz lekcji 5. Związek budowy kości z pełnioną funkcją

Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne (w tym kartę pracy, zał. nr 1 w wersji A i B) i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. czynniki sprzyjające prawidłowemu rozwojowi kości, związek elementów budowy fizycznej kości z jej funkcjami, kształty kości, znaczenie tkanki kostnej zbitej i gąbczastej w funkcjonowaniu kości.

Scenariusz lekcji 3. Choroby skóry oraz zasady ich profilaktyki

Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. podstawowe zasady higieny skóry, choroby skóry i ich objawy, pozytywne i negatywne skutki opalania się, profilaktyka wybranych chorób skóry (grzybice, czerniak).

Scenariusz lekcji 10. Budowa i funkcje układu pokarmowego

Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne (w tym kartę pracy, zał. nr 1) i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji jest omawiane m.in. trawienie pokarmów oraz budowa narządów układu pokarmowego i ich funkcje.

Scenariusz lekcji 6. Stawy i inne połączenia kości

Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. rodzaje połączeń kości, elementy budujące staw i ich funkcje, rodzaje stawów i zakres ich ruchu oraz cechy tkanki chrzęstnej jako tkanki współtworzącej szkielet.

Scenariusz lekcji 11. Składniki odżywcze, ich rola i źródła

Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne (w tym kartę pracy, zał. nr 1) i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. podstawowe grupy składników pokarmowych – ich rola, źródła i znaczenie w prawidłowego rozwoju i funkcjonowaniu organizmu – oraz przeprowadzane doświadczenie, w którym sprawdza się obecność skrobi w różnych produktach spożywczych.

Scenariusz lekcji 7. Mięśnie, ich rola i współdziałanie w układzie ruchu

Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. funkcje układu mięśniowego, budowa i sposób funkcjonowania tkanek mięśniowych, przykłady narządów zbudowanych z tkanki mięśniowej gładkiej, sercowej i szkieletowej, współdziałanie mięśni i szkieletu podczas ruchu, antagonistyczne działanie mięśni, powstawanie skurczu mięśnia.

Scenariusz lekcji 9. Podsumowanie działu 1

Scenariusz lekcji podsumowującej dział 1 zawiera m.in. wykaz środków dydaktycznych możliwych do wykorzystania podczas zajęć, odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń oraz odpowiedzi do zadań „Sprawdź, co umiesz”, zamieszczonych w podręczniku na końcu działu 1.