Archives
Scenariusz lekcji 20. Wiosna tuż-tuż… Wpływ muzyki na nastrój człowieka. Odgłosy wiosny
Scenariusz lekcji 18. Fryderyk Chopin – kompozytor sercu najbliższy
Scenariusz lekcji 17. Krakowskie legendy. Układ taneczny krakowiaka
Scenariusz lekcji 19. W podróży z Chopinem. Pieśń artystyczna „Hulanka”
Scenariusz lekcji 21. Cztery smyki. Instrumenty strunowe smyczkowe: altówka i wiolonczela. Zespoły kameralne – kwartet smyczkowy
Scenariusz lekcji 22. Klucze i kluczyki. Niekonwencjonalny akompaniament na kluczach. Przedtakt
Scenariusz lekcji 23. Wiosenne tradycje. Regionalne zwyczaje związane z początkiem wiosny i Wielkanocą. Niekonwencjonalne źródło dźwięku – doniczki
Scenariusz lekcji 26. Muzyka ludowa. Folklor muzyczny – regionalne przyśpiewki i tańce. Postać najsłynniejszego etnografa – Oskara Kolberga
Scenariusz lekcji 28. Muzyka w dobrej formie. Formy muzyczne: kanon, rondo
Scenariusz lekcji 27. Trochę historii… i „wielkie plany dla każdej mamy”. Pieśń patriotyczna „Witaj, majowa jutrzenko”
Scenariusz lekcji 25. Nastroje wiosenne. Muzyka ilustracyjna. Instrumenty strunowe – harfa
Scenariusz lekcji 24. Wiosna pełna muzyki. Muzyka ilustracyjna w słuchanych i granych utworach, tworzenie ilustracji dźwiękowych
Scenariusz lekcji 32. Na podhalańską nutę. Region podhalański
Scenariusz lekcji 31. Wyprawa na morski brzeg. Szanta. Ilustracja dźwiękowa z wykorzystaniem odgłosów z butelek
Scenariusz lekcji 29. Marzenia i życzenia. Projekt muzyczny na dzień matki
Scenariusz lekcji 30. Wakacje na sześciu strunach. Instrumenty strunowe: gitara
Scenariusz lekcji 12. Nie gniewaj się na mnie, Polsko. „Świat się rusza” – wywiad z Ryszardem Kapuścińskim. „»Wyjechani« to my” – wywiad z Katarzyną Kawecką
Scenariusz lekcji poświęconej omówieniu wywiadów „Świat się rusza” z Ryszardem Kapuścińskim oraz „»Wyjechani« to my” z Katarzyną Kawecką
Poradnik nauczyciela. Biologia. Szkoła podstawowa. Klasa 7
Poradnik nauczyciela do biologii dla klasy 7 – wydanie papierowe. Zawiera scenariusze wszystkich lekcji oraz karty pracy do większości lekcji wraz z odpowiedziami do nich. W poradniku znajdują się także odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń oraz do zadań „Sprawdź, co umiesz” w lekcjach podsumowujących w podręczniku.
Poradnik nauczyciela. Scenariusze lekcji, odpowiedzi do zadań, wskazówki metodyczne. Klasa 7
W pliku zawarte są scenariusze do wszystkich lekcji wraz z wybranymi kartami pracy. Scenariusze zawierają wskazówki metodyczne, odpowiedzi do zadań i pomysły na ciekawe prowadzenie lekcji.
Scenariusz lekcji 2. Budowa i funkcje skóry
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne (w tym kartę pracy, zał. nr 1 i nr 2) i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. budowa i funkcje skóry oraz jest zalecane przeprowadzenie doświadczenia, w którym określa się obszary skóry bardziej wrażliwe na dotyk (opuszki palców) i mniej wrażliwe na dotyk (wierzch dłoni, przedramię).
Scenariusz lekcji 4. Budowa i funkcje szkieletu
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. takie zagadnienia, jak: szkielet osiowy i szkielet kończyn, podstawowe funkcje szkieletu, udział szkieletu w krwiotworzeniu i magazynowaniu wapnia, związek budowy kręgosłupa z jego funkcjami.
Scenariusz lekcji 1. Organizm człowieka jako zintegrowana całość
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. poziomy organizacji ciała człowieka, współdziałanie i funkcje poszczególnych układów narządów oraz wybranych narządów.
Scenariusz lekcji 5. Związek budowy kości z pełnioną funkcją
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne (w tym kartę pracy, zał. nr 1 w wersji A i B) i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. czynniki sprzyjające prawidłowemu rozwojowi kości, związek elementów budowy fizycznej kości z jej funkcjami, kształty kości, znaczenie tkanki kostnej zbitej i gąbczastej w funkcjonowaniu kości.
Scenariusz lekcji 3. Choroby skóry oraz zasady ich profilaktyki
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. podstawowe zasady higieny skóry, choroby skóry i ich objawy, pozytywne i negatywne skutki opalania się, profilaktyka wybranych chorób skóry (grzybice, czerniak).
Scenariusz lekcji 10. Budowa i funkcje układu pokarmowego
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne (w tym kartę pracy, zał. nr 1) i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji jest omawiane m.in. trawienie pokarmów oraz budowa narządów układu pokarmowego i ich funkcje.
Scenariusz lekcji 6. Stawy i inne połączenia kości
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. rodzaje połączeń kości, elementy budujące staw i ich funkcje, rodzaje stawów i zakres ich ruchu oraz cechy tkanki chrzęstnej jako tkanki współtworzącej szkielet.
Scenariusz lekcji 11. Składniki odżywcze, ich rola i źródła
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne (w tym kartę pracy, zał. nr 1) i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. podstawowe grupy składników pokarmowych – ich rola, źródła i znaczenie w prawidłowego rozwoju i funkcjonowaniu organizmu – oraz przeprowadzane doświadczenie, w którym sprawdza się obecność skrobi w różnych produktach spożywczych.
Scenariusz lekcji 7. Mięśnie, ich rola i współdziałanie w układzie ruchu
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. funkcje układu mięśniowego, budowa i sposób funkcjonowania tkanek mięśniowych, przykłady narządów zbudowanych z tkanki mięśniowej gładkiej, sercowej i szkieletowej, współdziałanie mięśni i szkieletu podczas ruchu, antagonistyczne działanie mięśni, powstawanie skurczu mięśnia.
Scenariusz lekcji 9. Podsumowanie działu 1
Scenariusz lekcji podsumowującej dział 1 zawiera m.in. wykaz środków dydaktycznych możliwych do wykorzystania podczas zajęć, odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń oraz odpowiedzi do zadań „Sprawdź, co umiesz”, zamieszczonych w podręczniku na końcu działu 1.