Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne (w tym kartę pracy, zał. nr 1 i nr 2) i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. takie zagadnienia, jak: aktywność fizyczna w prawidłowym funkcjonowaniu układu ruchu i utrzymaniu zdrowia, stosowanie środków dopingujących przez sportowców, sposoby zapobiegania wadom postawy.
Archives
Scenariusz lekcji 16. Skutki niewłaściwego odżywiania się
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. konsekwencje zdrowotne niewłaściwego odżywiania się, przyczyny i skutki otyłości, anoreksji i bulimii, przyczyny, objawy i uboczne skutki cukrzycy.
Scenariusz lekcji 13. Trawienie pokarmów
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne (w tym kartę pracy, zał. nr 1 i nr 2) i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji jest omawiana m.in. rola enzymów w procesie trawienia, produkty trawienia oraz miejsca ich wchłaniania, rola wątroby i trzustki w procesie trawienia; jest także uwzględnione doświadczenie badające wpływ substancji zawartych w ślinie na trawienie skrobi.
Scenariusz lekcji 17. Choroby układu pokarmowego oraz zasady ich profilaktyki
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne (w tym kartę pracy, zał. nr 1) i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in.: higiena jamy ustnej, choroby przewodu pokarmowego, profilaktyka takich chorób, jak WZW typu A, B, C, choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy, zakażenia i zatrucia pokarmowe, rak jelita grubego; uwzględnia się też zasady higieny podczas przygotowywania i spożywania posiłków.
Scenariusz lekcji 15. Zasady prawidłowego żywienia
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne (w tym kartę pracy, zał. nr 1) i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. zagadnienia dotyczące prawidłowego odżywiania się, diety zróżnicowanej pod względem składników pokarmowych i dostosowanej do potrzeb organizmu, znaczenia błonnika w prawidłowym ruchu jelit, piramidy zdrowego żywienia i indeksu masy ciała.
Scenariusz lekcji 12. Witaminy i składniki mineralne
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. wybrane witaminy (A, D, K, C, B6, B12) oraz wybrane składniki mineralne (wapń, żelazo i magnez) – ich rola w organizmie, objawy niedoboru oraz źródła. Porusza także temat dotyczący znaczenia wody dla organizmu.
Scenariusz lekcji 19. Krew i jej funkcje
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne (m.in. rozsypanka z wyrazów i symboli do ułożenia równania odpowiadającego budowie krwi) i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji jest omawiana m.in. rola osocza, krwinek i płytek krwi w organizmie, jest uwzględniony przebieg procesu krzepnięcia krwi, grupy krwi układu AB0 i czynnik Rh, przetaczanie krwi i znaczenie krwiodawstwa.
Scenariusz lekcji 14. Potrzeby pokarmowe ludzi
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne (w tym kartę pracy, zał. nr 1 i nr 2) i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji jest omawiany m.in. związek między wartością energetyczną pokarmu a potrzebami energetycznymi człowieka w zależności od wieku, płci, trybu życia, zdrowia i aktywności fizycznej; skład chemiczny produktów spożywczych i ich wartość energetyczna; wykaz chemicznych dodatków do żywności – ich wady i zalety.
Scenariusz lekcji 23. Higiena układu krwionośnego
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. przyczyny chorób krwi (anemia, białaczki), serca i układu krążenia (miażdżyca, nadciśnienie tętnicze, zawał serca), etapy powstawania blaszek miażdżycowych w tętnicy, związek między właściwym odżywianiem się, aktywnością fizyczną a zwiększonym ryzykiem rozwoju chorób układu krwionośnego.
Scenariusz lekcji 20. Budowa i funkcje układu krwionośnego
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne (w tym kartę pracy, zał. nr 1) i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in.: budowa i funkcje układu krwionośnego, elementy budowy układu krążenia, budowa i funkcje poszczególnych naczyń krwionośnych (żył, tętnic i naczyń włosowatych), krwiobieg płucny i obwodowy.
Scenariusz lekcji 18. Podsumowanie działu 2
Scenariusz lekcji podsumowującej dział 2 zawiera m.in. wykaz środków dydaktycznych możliwych do wykorzystania podczas zajęć, odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń oraz odpowiedzi do zadań „Sprawdź, co umiesz”, zamieszczonych w podręczniku na końcu działu 2.
Scenariusz lekcji 21. Serce i jego praca
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne (w tym kartę pracy, zał. nr 1 i nr 2) i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. elementy budowy serca i ich rola, właściwości tkanki mięśniowej budującej serce, podstawowe badania wykonywane w diagnostyce chorób serca (pomiar tętna i ciśnienia, EKG), zależność między pracą serca a wysiłkiem fizycznym.
Scenariusz lekcji 22. Wpływ aktywności fizycznej na układ krążenia
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne (w tym kartę pracy, zał. nr 1) i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji jest omawiane m.in. planowanie i przeprowadzanie obserwacji i doświadczeń, rejestrowanie etapów doświadczenia, analizowanie jego wyników i wnioskowanie, wykonywanie pomiaru tętna i ciśnienia krwi w czasie spoczynku i wysiłku fizycznego.
Scenariusz lekcji 24. Budowa układu odpornościowego
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne (w tym kartę pracy, zał. nr 1) i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in.: wybrane narządy układu limfatycznego – ich budowa i funkcje, skład płynu tkankowego i limfy oraz ich powiązania z krwią, związek między układem limfatycznym i odpornościowym.
Scenariusz lekcji 28. Podsumowanie działu 3
Scenariusz lekcji podsumowującej dział 3 zawiera m.in. wykaz środków dydaktycznych możliwych do wykorzystania podczas zajęć, odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń oraz odpowiedzi do zadań „Sprawdź, co umiesz”, zamieszczonych w podręczniku na końcu działu 3.
Scenariusz lekcji 27. Zaburzenia funkcjonowania odporności
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne (w tym kartę pracy, zał. nr 1) i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. czynniki wywołujące alergię, przykłady alergenów, drogi zakażenia HIV, wpływ HIV na układ odpornościowy, zasady profilaktyki przeciwko zakażeniu HIV.
Scenariusz lekcji 26. Zastosowanie wiedzy o odporności
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne (w tym kartę pracy, zał. nr 1) i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in.: różnice między surowicą i szczepionką, przykłady szczepień obowiązkowych i nieobowiązkowych, przykłady narządów, które można przeszczepić człowiekowi, znaczenie przeszczepów w utrzymaniu życia ludzkiego, mechanizm powstawania konfliktu serologicznego.
Scenariusz lekcji 29. Budowa i funkcje układu oddechowego
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne (w tym kartę pracy, zał. nr 1) i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. zagadnienia dotyczące elementów układu oddechowego i ich funkcji, oddychania komórkowego oraz wymiany gazowej zewnętrznej i wewnętrznej, substratów i produktów oddychania komórkowego, mechanizmu wentylacji płuc (wdechu i wydechu).
Scenariusz lekcji 25. Odporność organizmu
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. funkcje elementów układu odpornościowego (narządów: śledziony, grasicy, węzłów chłonnych; komórek: makrofagów, limfocytów T i B; cząsteczek: przeciwciał), rodzaje odporności – wrodzona i nabyta, bierna i czynna.
Scenariusz lekcji 35. Budowa i funkcje układu nerwowego
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. elementy tworzące ośrodkowy i obwodowy układ nerwowy, budowa i funkcje neuronu, przebieg impulsu nerwowego, rola autonomicznego układu nerwowego w organizmie człowieka.
Scenariusz lekcji 30. Wymiana gazowa w płucach i tkankach
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne (w tym kartę pracy, zał. nr 1 i nr 2) i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane zagadnienia dotyczące przebiegu wymiany gazowej w płucach i tkankach, roli krwi w transporcie gazów oddechowych, różnic w składzie chemicznym powietrza wdychanego i wydychanego, zasad projektowania doświadczeń badających wpływ wysiłku na tempo oddychania, analizowania ich wyników i formułowania wniosków.
Scenariusz lekcji 34. Podsumowanie działu 4
Scenariusz lekcji podsumowującej dział 4 zawiera m.in. wykaz środków dydaktycznych możliwych do wykorzystania podczas zajęć, odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń oraz odpowiedzi do zadań „Sprawdź, co umiesz”, zamieszczonych w podręczniku na końcu działu 4.
Scenariusz lekcji 33. Choroby układu wydalniczego oraz zasady ich profilaktyki
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne (w tym kartę pracy, zał. nr 1) i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane zagadnienia dotyczące okresowych badań moczu, jego właściwego składu, wykonywania dializy krwi, zasad higieny układu wydalniczego, objawów zakażenia dróg moczowych, przyczyn i skutków kamicy nerkowej.
Scenariusz lekcji 36. Czynności ośrodkowego układu nerwowego
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. funkcje głównych części mózgowia, móżdżku, rdzenia przedłużonego i kręgowego, zasady higieny pracy umysłowej.
Scenariusz lekcji 32. Budowa i funkcje układu wydalniczego
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. przykłady substancji, które są wydalane z organizmu człowieka, i drogi ich usuwania, budowa i funkcje narządów układu wydalniczego, znaczenie równowagi wodnej (bilansu wodnego) dla organizmu.
Scenariusz lekcji 31. Choroby i higiena układu oddechowego
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. czynniki wpływające na stan i funkcjonowanie układu oddechowego (zanieczyszczenia pyłowe powietrza, dym papierosowy), przyczyny chorób układu oddechowego (gruźlicy płuc, anginy i raka płuca), konieczność wykonywania okresowych badań kontrolnych płuc.
Scenariusz lekcji 41. Ucho – narząd słuchu i równowagi
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. elementy budowy ucha i ich funkcje w odbieraniu bodźców dźwiękowych, przebieg fali dźwiękowej w uchu i powstawanie wrażeń słuchowych, negatywny wpływ hałasu na zdrowie człowieka, zasady higieny narządu słuchu.
Scenariusz lekcji 39. Oko – narząd wzroku
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne (w tym kartę pracy, zał. nr 1) i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. rodzaje receptorów i narządów zmysłów wraz z określeniem ich roli w życiu człowieka, elementy budowy oka i ich funkcje w procesie widzenia, obserwacja wykazująca obecność tarczy nerwu wzrokowego.
Scenariusz lekcji 40. Funkcjonowanie oka. Wady wzroku
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne (w tym kartę pracy, zał. nr 1) i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. różnice między widzeniem z bliska i z daleka oraz w ciemności i przy świetle, wady wzroku, przyczyny ich powstawania i sposoby korygowania, zagadnienia dotyczące akomodacji oka, krótkowzroczności, dalekowzroczności, astygmatyzmu, zasady higieny narządu wzroku podczas czytania oraz pracy z komputerem, okresowe badania kontrolne wzroku.
Scenariusz lekcji 38. Higiena układu nerwowego. Radzenie sobie ze stresem
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. zagadnienia dotyczące ochrony głowy przed urazami ze względu na możliwość uszkodzenia mózgu, procesów myślenia i zapamiętywania, zasad efektywnego uczenia się, sposobów radzenia sobie z długotrwałym, negatywnym stresem, znaczenia snu w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu, przykładów skutecznych metod uczenia się.