Scenariusz lekcji 38. Higiena układu nerwowego. Radzenie sobie ze stresem

Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. zagadnienia dotyczące ochrony głowy przed urazami ze względu na możliwość uszkodzenia mózgu, procesów myślenia i zapamiętywania, zasad efektywnego uczenia się, sposobów radzenia sobie z długotrwałym, negatywnym stresem, znaczenia snu w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu, przykładów skutecznych metod uczenia się.

Scenariusz lekcji 37. Odruchy bezwarunkowe i warunkowe

Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne (w tym kartę pracy, zał. nr 1 i nr 2) i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. elementy składowe i działanie łuku odruchowego, odruchy warunkowe i bezwarunkowe (odruch kolanowy), wybrane odruchy człowieka (czkawka, połykanie, mruganie powiekami, łzawienie, odruch wymiotny, źreniczny i ślinienia się) i ich znacznie.

Scenariusz lekcji 47. Budowa i funkcje żeńskiego układu rozrodczego

Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. zagadnienia dotyczące rozmnażania płciowego, budowy i roli poszczególnych elementów żeńskiego układu rozrodczego, roli hormonów płciowych, w tym estrogenów, przemiany w ciele dziewczynki w okresie dojrzewania, jajeczkowanie (owulacja).

Scenariusz lekcji 48. Cykl miesiączkowy kobiety. Zapłodnienie

Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne (w tym kartę pracy, zał. nr 1 i nr 2) i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. miejsce wytwarzania gamet – męskiej i żeńskiej, budowa plemnika i komórki jajowej oraz ich rola w procesie zapłodnienia, etapy cyklu miesiączkowego i funkcje związanych z nim hormonów, stosunek płciowy i zapłodnienie, objawy ciąży.

Scenariusz lekcji 45. Podsumowanie działu 5

Scenariusz lekcji podsumowującej dział 5 zawiera m.in. wykaz środków dydaktycznych możliwych do wykorzystania podczas zajęć, odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń oraz odpowiedzi do zadań „Sprawdź, co umiesz”, zamieszczonych w podręczniku na końcu działu 5.

Scenariusz lekcji 43. Budowa i funkcje układu dokrewnego

Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. gruczoły dokrewne w ciele człowieka oraz rola wydzielanych przez nie hormonów (wzrostu, insuliny, glukagonu, tyroksyny, adrenaliny oraz hormonów płciowych), podobieństwa i różnice między działaniem układu hormonalnego i układu nerwowego.

Scenariusz lekcji 46. Budowa i funkcje męskiego układu rozrodczego

Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. zagadnienia dotyczące rozmnażania płciowego, budowy i roli męskiego układu rozrodczego, roli hormonów płciowych, w tym testosteronu, przemiany w ciele chłopca w okresie dojrzewania.

Scenariusz lekcji 50. Rozwój człowieka i potrzeby z nim związane

Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. etapy życia człowieka po urodzeniu, potrzeby i ograniczenia człowieka na różnych etapach rozwoju osobniczego, etapy fizycznego, społecznego i psychicznego dojrzewania człowieka.

Scenariusz lekcji 44. Działanie hormonów

Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne (w tym kartę pracy, zał. nr 1) i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. zagadnienia dotyczące przyjmowania środków hormonalnych, przyczyn i objawów cukrzycy, antagonizmu działania insuliny i glukagonu, chorób wynikających z nieprawidłowego działania tarczycy i przysadki, nadrzędnej roli przysadki w układzie dokrewnym.

Scenariusz lekcji 53. Współdziałanie układów narządów w utrzymywaniu homeostazy

Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne (w tym kartę pracy, zał. nr 1) i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. zagadnienia dotyczące homeostazy i konieczności utrzymywania stałych parametrów środowiska wewnętrznego organizmu – stałej temperatury ciała, regulacji zawartości wody w organizmie i stężenia glukozy we krwi, przykłady reakcji organizmu na przegrzanie i przechłodzenie, mechanizm sprzężenia zwrotnego.

Scenariusz lekcji 52. Podsumowanie działu 6

Scenariusz lekcji podsumowującej dział 6 zawiera m.in. wykaz środków dydaktycznych możliwych do wykorzystania podczas zajęć, odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń oraz odpowiedzi do zadań „Sprawdź, co umiesz”, zamieszczonych w podręczniku na końcu działu 6.

Scenariusz lekcji 54. Choroby jako efekt zaburzenia homeostazy

Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, pracę domową, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. aspekty zdrowia fizycznego, psychicznego i społecznego, przykłady chorób o różnym podłożu, rodzaje czynników zakaźnych i przebieg wywoływanych przez nie chorób, najważniejsze badania diagnostyczne w profilaktyce chorób, przykłady zabiegów niszczących drobnoustroje i wirusy w środowisku zewnętrznym.

Scenariusz lekcji 49. Rozwój zarodkowy i płodowy

Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. zachowania ciężarnej kobiety mające pozytywny wpływ na rozwój zarodka i płodu, etapy rozwoju przedurodzeniowego człowieka (zygota, zarodek, płód), czynniki negatywnie wpływające na rozwój zarodka i płodu, funkcje łożyska.

Scenariusz lekcji 57. Substancje psychoaktywne w życiu człowieka

Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. skutki zdrowotne alkoholizmu, nikotynizmu, narkomanii i lekomanii, argumenty przeciw spożywaniu alkoholu, eksperymentowaniu z narkotykami, dopalaczami i substancjami psychoaktywnymi, skutki nadużywania kofeiny i niektórych leków (oddziałujących na psychikę), przyjmowanie leków ogólnodostępnych i suplementów diety, negatywny wpływ e-papierosów.

Scenariusz lekcji 56. Choroby nowotworowe

Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. przykłady chorób nowotworowych, najważniejsze zasady ich profilaktyki, czynniki sprzyjające rozwojowi nowotworów, przebieg i sposoby leczenia choroby nowotworowej, różnica między rakiem a nowotworem.

Scenariusz lekcji 58. Podsumowanie działu 7

Scenariusz lekcji podsumowującej dział 7 zawiera m.in. wykaz środków dydaktycznych możliwych do wykorzystania podczas zajęć, odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń oraz odpowiedzi do zadań „Sprawdź, co umiesz”, zamieszczonych w podręczniku na końcu działu 7.

Scenariusz lekcji 55. Drogi szerzenia się i profilaktyka chorób zakaźnych

Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne (w tym kartę pracy, zał. nr 1) i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. główne zasady profilaktyki chorób zakaźnych i drogi ich szerzenia się, dobre i złe strony stosowania antybiotyków, przykłady chorób odzwierzęcych.