Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. zagadnienia dotyczące ochrony głowy przed urazami ze względu na możliwość uszkodzenia mózgu, procesów myślenia i zapamiętywania, zasad efektywnego uczenia się, sposobów radzenia sobie z długotrwałym, negatywnym stresem, znaczenia snu w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu, przykładów skutecznych metod uczenia się.
Archives
Scenariusz lekcji 37. Odruchy bezwarunkowe i warunkowe
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne (w tym kartę pracy, zał. nr 1 i nr 2) i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. elementy składowe i działanie łuku odruchowego, odruchy warunkowe i bezwarunkowe (odruch kolanowy), wybrane odruchy człowieka (czkawka, połykanie, mruganie powiekami, łzawienie, odruch wymiotny, źreniczny i ślinienia się) i ich znacznie.
Scenariusz lekcji 47. Budowa i funkcje żeńskiego układu rozrodczego
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. zagadnienia dotyczące rozmnażania płciowego, budowy i roli poszczególnych elementów żeńskiego układu rozrodczego, roli hormonów płciowych, w tym estrogenów, przemiany w ciele dziewczynki w okresie dojrzewania, jajeczkowanie (owulacja).
Scenariusz lekcji 48. Cykl miesiączkowy kobiety. Zapłodnienie
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne (w tym kartę pracy, zał. nr 1 i nr 2) i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. miejsce wytwarzania gamet – męskiej i żeńskiej, budowa plemnika i komórki jajowej oraz ich rola w procesie zapłodnienia, etapy cyklu miesiączkowego i funkcje związanych z nim hormonów, stosunek płciowy i zapłodnienie, objawy ciąży.
Scenariusz lekcji 45. Podsumowanie działu 5
Scenariusz lekcji podsumowującej dział 5 zawiera m.in. wykaz środków dydaktycznych możliwych do wykorzystania podczas zajęć, odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń oraz odpowiedzi do zadań „Sprawdź, co umiesz”, zamieszczonych w podręczniku na końcu działu 5.
Scenariusz lekcji 43. Budowa i funkcje układu dokrewnego
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. gruczoły dokrewne w ciele człowieka oraz rola wydzielanych przez nie hormonów (wzrostu, insuliny, glukagonu, tyroksyny, adrenaliny oraz hormonów płciowych), podobieństwa i różnice między działaniem układu hormonalnego i układu nerwowego.
Scenariusz lekcji 46. Budowa i funkcje męskiego układu rozrodczego
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. zagadnienia dotyczące rozmnażania płciowego, budowy i roli męskiego układu rozrodczego, roli hormonów płciowych, w tym testosteronu, przemiany w ciele chłopca w okresie dojrzewania.
Scenariusz lekcji 50. Rozwój człowieka i potrzeby z nim związane
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. etapy życia człowieka po urodzeniu, potrzeby i ograniczenia człowieka na różnych etapach rozwoju osobniczego, etapy fizycznego, społecznego i psychicznego dojrzewania człowieka.
Scenariusz lekcji 44. Działanie hormonów
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne (w tym kartę pracy, zał. nr 1) i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. zagadnienia dotyczące przyjmowania środków hormonalnych, przyczyn i objawów cukrzycy, antagonizmu działania insuliny i glukagonu, chorób wynikających z nieprawidłowego działania tarczycy i przysadki, nadrzędnej roli przysadki w układzie dokrewnym.
Scenariusz lekcji 53. Współdziałanie układów narządów w utrzymywaniu homeostazy
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne (w tym kartę pracy, zał. nr 1) i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. zagadnienia dotyczące homeostazy i konieczności utrzymywania stałych parametrów środowiska wewnętrznego organizmu – stałej temperatury ciała, regulacji zawartości wody w organizmie i stężenia glukozy we krwi, przykłady reakcji organizmu na przegrzanie i przechłodzenie, mechanizm sprzężenia zwrotnego.
Scenariusz lekcji 52. Podsumowanie działu 6
Scenariusz lekcji podsumowującej dział 6 zawiera m.in. wykaz środków dydaktycznych możliwych do wykorzystania podczas zajęć, odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń oraz odpowiedzi do zadań „Sprawdź, co umiesz”, zamieszczonych w podręczniku na końcu działu 6.
Scenariusz lekcji 54. Choroby jako efekt zaburzenia homeostazy
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, pracę domową, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. aspekty zdrowia fizycznego, psychicznego i społecznego, przykłady chorób o różnym podłożu, rodzaje czynników zakaźnych i przebieg wywoływanych przez nie chorób, najważniejsze badania diagnostyczne w profilaktyce chorób, przykłady zabiegów niszczących drobnoustroje i wirusy w środowisku zewnętrznym.
Scenariusz lekcji 51. Choroby przenoszone drogą płciową oraz zasady ich profilaktyki
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. choroby przenoszone drogą płciową – ich objawy i podstawowe zasady profilaktyki, zakażenie kiłą, rzeżączką, HIV i HPV, indywidualne i społeczne skutki zakażenia HIV i HPV.
Scenariusz lekcji 49. Rozwój zarodkowy i płodowy
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. zachowania ciężarnej kobiety mające pozytywny wpływ na rozwój zarodka i płodu, etapy rozwoju przedurodzeniowego człowieka (zygota, zarodek, płód), czynniki negatywnie wpływające na rozwój zarodka i płodu, funkcje łożyska.
Scenariusz lekcji 57. Substancje psychoaktywne w życiu człowieka
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. skutki zdrowotne alkoholizmu, nikotynizmu, narkomanii i lekomanii, argumenty przeciw spożywaniu alkoholu, eksperymentowaniu z narkotykami, dopalaczami i substancjami psychoaktywnymi, skutki nadużywania kofeiny i niektórych leków (oddziałujących na psychikę), przyjmowanie leków ogólnodostępnych i suplementów diety, negatywny wpływ e-papierosów.
Scenariusz lekcji 56. Choroby nowotworowe
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. przykłady chorób nowotworowych, najważniejsze zasady ich profilaktyki, czynniki sprzyjające rozwojowi nowotworów, przebieg i sposoby leczenia choroby nowotworowej, różnica między rakiem a nowotworem.
Scenariusz lekcji 58. Podsumowanie działu 7
Scenariusz lekcji podsumowującej dział 7 zawiera m.in. wykaz środków dydaktycznych możliwych do wykorzystania podczas zajęć, odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń oraz odpowiedzi do zadań „Sprawdź, co umiesz”, zamieszczonych w podręczniku na końcu działu 7.
Scenariusz lekcji 55. Drogi szerzenia się i profilaktyka chorób zakaźnych
Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne (w tym kartę pracy, zał. nr 1) i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. główne zasady profilaktyki chorób zakaźnych i drogi ich szerzenia się, dobre i złe strony stosowania antybiotyków, przykłady chorób odzwierzęcych.
Scenariusz lekcji 1 z kartą pracy. Poznajemy nasz nowy podręcznik
Plik zawiera scenariusz lekcji 1. Poznajemy nasz nowy podręcznik. Uzupełnieniem scenariusza jest karta pracy.
Scenariusz lekcji 6 z kartą pracy. Czasownik – formy osobowe 1
Plik zawiera scenariusz lekcji 6. Czas na czasownik! Uzupełnieniem scenariusza jest karta pracy.
Scenariusz lekcji 5 z kartą pracy. Jan Kochanowski „O żywocie ludzkim”
Plik zawiera scenariusz lekcji 5. W teatrze świata. Uzupełnieniem scenariusza jest karta pracy.
Scenariusz lekcji 4 z kartą pracy. Jan Kochanowski „Na lipę”
Plik zawiera scenariusz lekcji 4. W cieniu czarnoleskiej lipy. Uzupełnieniem scenariusza jest karta pracy.
Scenariusz lekcji 3 z kartą pracy. Jan Kochanowski „Na dom w Czarnolesie”
Plik zawiera scenariusz lekcji 3. W rodzinnych progach. Uzupełnieniem scenariusza jest karta pracy.
Scenariusz lekcji 2 z kartą pracy. Jan Kochanowski „Na swoje księgi”
Plik zawiera scenariusz lekcji 2. Co o swojej twórczości mówi Jan Kochanowski? Uzupełnieniem scenariusza jest karta pracy.
Scenariusz lekcji 7 z kartą pracy. Czasownik – formy osobowe 2
Plik zawiera scenariusz lekcji 7. Osoby, liczby, czasy, rodzaje, tryby, aspekty i strony – czasownik rozbrojony. Uzupełnieniem scenariusza jest karta pracy.
Scenariusz lekcji 11 z kartą pracy. Imiesłów przymiotnikowy
Plik zawiera scenariusz lekcji 11. Imiesłów przymiotnikowy i jego rodzaje. Uzupełnieniem scenariusza jest karta pracy.
Scenariusz lekcji 10 z kartą pracy. Czasownik – formy nieosobowe
Plik zawiera scenariusz lekcji 10. Nieosobowe formy czasownika. Uzupełnieniem scenariusza jest karta pracy.
Scenariusz lekcji 9 z kartą pracy. Andrzej Mleczko, Marek Raczkowski, rysunki satyryczne
Plik zawiera scenariusz lekcji 9. Żarty kreską opowiedziane… Uzupełnieniem scenariusza jest karta pracy.
Scenariusz lekcji 8 z kartą pracy. Jan Sztaudynger „Fraszki”, Stanisław Jerzy Lec „Myśli nieuczesane”
Plik zawiera scenariusz lekcji 8. Wyjaśnić, co to jest fraszka – to dla nas fraszka… Uzupełnieniem scenariusza jest karta pracy.
Scenariusz lekcji 13 z kartami pracy. Podsumowanie wiadomości o nieosobowych formach czasownika
Plik zawiera scenariusz lekcji 13. Wszystko o nieosobowych formach czasownika. Uzupełnieniem scenariusza są karty pracy.