Scenariusz lekcji poświęconej bohaterom narodowej historii i legendy, ukazanym w „Nocy listopadowej” Stanisława Wyspiańskiego.
Archives
Scenariusz lekcji 28. Ekspresjonistyczna apokalipsa w „Dies irae” Jana Kasprowicza
Scenariusz lekcji poświęconej ekspresjonistycznej apokalipsie w „Dies irae” Jana Kasprowicza.
Scenariusz lekcji 23. Chłopomania, czyli marzenia inteligencji o solidarnej i niepodległej Polsce. „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego
Scenariusz lekcji poświęconej zjawisku chłopomanii oraz marzeniom inteligencji o solidarnej i niepodległej Polsce – „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego.
Scenariusz lekcji 54. Powiedz mi, o czym śnisz, a powiem ci, co ci dolega. Nowa wizja człowieka w psychoanalizie
Scenariusz lekcji poświęconej Scenariusz lekcji poświęconej nowej wizji człowieka w psychoalanlizie Zygmunta Freuda.
Scenariusz lekcji 4. „Za jedno życie – tysiąc istnień”. Czy da się usprawiedliwić zbrodnię Raskolnikowa?
Scenariusz lekcji poświęconej „Zbrodni i karze” Fiodora Dostojewskiego – czy da się usprawiedliwić zbrodnię Raskolnikowa?
Scenariusz lekcji 46. Czym jest dulszczyzna? „Moralność pani Dulskiej” Gabrieli Zapolskiej
Scenariusz lekcji poświęconej postawie bohaterki „Moralności pani Dulskiej” Gabrieli Zapolskiej.
Scenariusz lekcji 36. Żeromski kontra Grottger, czyli gorzka prawda o powstaniu
Scenariusz lekcji poświęconej obrazowi powstania styczniowego w opowiadaniu „Rozdziobią nas kruki i wrony” Stefana Żeromskiego.
Scenariusz lekcji 5. Sonia – grzesznica świętą
Scenariusz lekcji poświęconej Soni Marmieładowej, bohaterce „Zbrodni i kary” Fiodora Dostojewskiego.
Scenariusz lekcji 55. O malinach, mgle i burzy, czyli Leśmianowska wizja miłości
Scenariusz lekcji poświęconej Leśmianowskiej wizji miłości.
Scenariusz lekcji 8. W jaki sposób dekadent postrzega rzeczywistość? Wiersze Kazimierza Przerwy-Tetmajera
Scenariusz lekcji poświęconej postawie dekadenckiej, ukazanej w wierszach Kazimierza Przerwy-Tetmajera.
Scenariusz lekcji 61. „Rewolucja […]jest to konieczność dziejowa” – czy na pewno? „Przedwiośnie” Stefana Żeromskiego
Scenariusz lekcji poświęconej Scenariusz lekcji poświęconej obrazowi rewolucji w „Przedwiośniu” Stefana Żeromskiego.
Scenariusz lekcji 60. Inicjacje Cezarego Baryki
Scenariusz lekcji poświęconej inicjacjom Ceezarego Baryki z „Przedwiośnia” Stefana Żeromskiego.
Scenariusz lekcji „Ulica Krokodyli”, czyli obraz nowoczesnego miasta w opowiadaniu Brunona Schulza
Scenariusz lekcji poświęconej obrazowi nowoczesnego miasta w opowiadaniu Brunona Schulza „Sklepy cynamonowe”.
Scenariusz lekcji 25. Czego obawiał się „wariat z Krupówek”? Katastroficzna wizja przyszłości w „Szewcach”
Scenariusz lekcji poświęconej katastroficznej wizji przyszłości w „Szewcach” Stanisława Ignacego Witkiewicza.
Scenariusz lekcji 23. Treść czy forma? O teatrze oczami Witkacego
Scenariusz lekcji poświęconej teorii Czystej Formy Stanisława Ignacego Witkiewicza.
Scenariusz lekcji 1. Nowa rzeczywistość po Wielkiej Wojnie, czyli filozoficznie o kulturze masowej
Scenariusz lekcji poświęconej nowej rzeczywistości po I wojnie światowej (filozoficznie o kulturze masowej).
Scenariusz lekcji 2. Prowokacyjne marzenie o zerwaniu z przedrozbiorowym kultem ojczyzny, czyli skamandryci wobec tradycji literackiej
Scenariusz lekcji poświęconej stosunkowi skamandrytów do tradycji literackiej.
Scenariusz lekcji 39. Piłatyzm, czyli opowieść o ludzkiej słabości
Scenariusz lekcji poświęconej piłatyzmowi ukazanemu w „Mistrzu i Małgorzacie” Michaiła Bułhakowa.
Scenariusz lekcji 38. „Mistrz i Małgorzata” – sens powieści w powieści
Scenariusz lekcji poświęconej sensom historii Mistrza i Jeszui Ha-Nocri, ukazanych w „Mistrzu i Małgorzacie” Michaiła Bułhakowa.
Scenariusz lekcji 36. Jaka będzie nasza przyszłość? Katastrofizm w poezji Drugiej Awangardy
Scenariusz lekcji poświęconej katastrofizmowi w poezji Drugiej Awangardy (utwory Józefa Czechowicza).
Scenariusz lekcji 33. Romans z ciałem w „Ferdydurke”
Scenariusz lekcji poświęconej poświęconej symbolicznym znaczeniom „pupy”, „łydki” i „gęby” w „Ferdydurke” Witolda Gombrowicza.
Scenariusz lekcji 32. Ta powieść jest dziwna. Groteska w „Ferdydurke”
Scenariusz lekcji poświęconej grotesce w „Ferdydurke” Witolda Gombrowicza.
Scenariusz lekcji 43. „Ucieczka od wolności” Fromma i „Pamięć i tożsamość” Jana Pawła II jako próba znalezienia odpowiedzi na pytanie „ską zło?”.
Scenariusz lekcji poświęconej próbie znalezienia odpowiedzi na pytanie: skąd zło? – „Ucieczka od wolności” Ericha Fromma oraz „Pamięć i tożsamość” Jana Pawła II.
Scenariusz lekcji 42. Dlaczego „inna wojna”?
Scenariusz lekcji poświęconej II wojnie światowej (analiza i interpretacja tekstu Jerzego Święcha).
Scenariusz lekcji 40. „Jam częścią tej siły, / która wiecznie zła pragnąc, / wiecznie dobro czyni” – powieść Bułhakowa pytaniem o miejsce zła w świecie
Scenariusz lekcji poświęconej pytaniom o miejsce zła w świecie, postawionym w „Mistrzu i Małgorzacie” Michaiła Bułhakowa.
Scenariusz lekcji 48. Obóz – fabryka śmierci w „Opowiadaniach” Tadeusza Borowskiego
Scenariusz lekcji poświęconej opowiadaniom obozowym Tadeusza Borowskiego.
Scenariusz lekcji 59. „Pan Bóg już chce zgasić świeczkęm, a ja muszę szybko osłonić płomień, wykorzystując jego chwilową nieuwagę.” – ciężar okupacyjnej pamięci
Scenariusz lekcji poświęconej ciężarowi okupacyjnej pamięci – „Zdążyć przed Panem Bogiem” Hanny Krall.
Scenariusz lekcji 57. Codzienność w getcie
Scenariusz lekcji poświęconej codzienności w getcie – „Zdążyć przed Panem Bogiem” Hanny Krall.
Scenariusz lekcji 54. Miłość w cieniu apokalipsy
Scenariusz lekcji poświęconej miłości w wierszach Krzysztofa Kamila Baczyńskiego.
Scenariusz lekcji 52. Twórczość Krzysztofa Kamila Baczyńskiego jako głos pokolenia wojennego
Scenariusz lekcji poświęconej twórczości Krzysztofa Kamila Baczyńskiego (głos pokolenia wojennego).