Informatyka. Klasa 4. Scenariusz lekcji 15

Podczas tej lekcji uczniowie przetwarzają obrazy, puszczając wodze swojej fantazji w kwestii stosowanych rozwiązań i uzyskiwanych rezultatów. Treść lekcji w podręczniku to tylko wskazówki kierujące uczniów do kolejnych narzędzi programu Fotoramio.

Informatyka. Klasa 4. Scenariusz lekcji 14

Lekcja stanowi wprowadzenie do swobodnej obróbki rysunków i fotografii wykonywanych na potrzeby prezentacji lub innych projektów. Uczniowie, pracując w przeglądarkowym edytorze grafiki Fotoramio, dowiadują się, w jaki sposób zmienić najbardziej podstawowe atrybuty obrazu, takie jak: rozmiar, jasność, kontrast i kolorystyka.

Informatyka. Klasa 4. Scenariusz lekcji 25

Podczas tej lekcji uczniowie po raz pierwszy stykają się z arkuszem kalkulacyjnym. Uczą się zbierać dane, prawidłowo wprowadzać je do arkusza, formatować. Przy okazji zdobywają podstawowe informacje o budowie arkusza i ćwiczą umiejętności, które będą im potrzebne w pracy z tym narzędziem na kolejnych zajęciach.

Informatyka. Klasa 4. Scenariusz lekcji 23

Podczas tej lekcji oprócz kształcenia umiejętności informatycznych uczniowie poszerzają (bądź utrwalają) wiedzę z innego przedmiotu, w tym wypadku języka obcego. W podręczniku pokazano, jak zrobić słownik języka angielskiego, ale równie dobrze może być to inny język, którego dzieci uczą się w szkole.

Informatyka. Klasa 4. Scenariusz lekcji 21

Podczas tej lekcji uczniowie wczytują rozszerzenie Pióro, poznają bloki umożliwiające rysowanie na scenie (w tym zmianę rozmiaru, koloru i jasności koloru pisaka), a następnie tworzą w Scratchu projekt rysunkowy, w którym skrypty uruchamiane są poprzez naciśnięcie wybranego klawisza i wykorzystują losowość.

Informatyka. Klasa 4. Scenariusz lekcji 27

Podczas tej lekcji uczniowie zbierają dane, obliczają średnią wzrostu, wykonują wykres kolumnowy, formatują go i opisują oraz analizują dane na podstawie wykresu. Doskonalą umiejętności, które będą im potrzebne w pracy z tym narzędziem na kolejnych zajęciach.

Informatyka. Klasa 4. Scenariusz lekcji 26

Podczas tej lekcji uczniowie pracują z zebranymi wcześniej danymi, porządkują je w arkuszu, wykonują z nich wykresy słupkowe – ćwiczą umiejętności, które będą im potrzebne w pracy z tym narzędziem na kolejnych zajęciach.

Informatyka. Klasa 4. Scenariusz lekcji 30

Podczas tej lekcji uczniowie wykorzystują graficzne funkcje arkusza do tworzenia rysunków złożonych z kwadratowych kształtów. Generują kształty cyfr i liter w matrycy kwadratowej – zgodnie z zasadami na jakich tworzy się je w elektronicznych wyświetlaczach.

Informatyka. Klasa 4. Scenariusz lekcji 29

Podczas tej lekcji uczniowie poznają metodę sortowania danych w arkuszu, rozwijają umiejętności opracowania i analizy danych oraz tworzenia i formatowania wykresów kołowych. Są to kolejne zajęcia z arkuszem, w trakcie których wykorzystywane są materiały przygotowane przez uczniów na lekcjach 25 i 26.

Informatyka. Klasa 7. Scenariusz lekcji 1.4

Podczas tej lekcji uczniowie przypominają sobie pojęcie pracy w internetowej chmurze, rozważają zalety i wady pracy w przestrzeni wirtualnej oraz dowiadują się, jak wykorzystać konto pocztowe Gmail do pracy w chmurze i umieszczać dane na Dysku Google.

Informatyka. Klasa 7. Scenariusz lekcji 1.1

Lekcja jest poświęcona uporządkowaniu i ugruntowaniu wiedzy zdobytej przez uczniów w klasach 4–6, dotyczącej podstawowego narzędzia, jakim jest na lekcjach informatyki komputer. Uczniowie poznają krótką historię rozwoju komputerów oraz badają podstawowe parametry sprzętu i jednostki, w których są one podawane.

Informatyka. Klasa 7. Scenariusz lekcji 1.6

Lekcja służy ugruntowaniu umiejętności tworzenia prezentacji zawierającej obrazy, dźwięki i filmy oraz pracy zespołowej nad wspólnym projektem informatycznym. Uczniowie poznają zaawansowane możliwości tworzenia prezentacji, wybierają temat prezentacji, dzielą się zadaniami, a następnie realizują je.

Informatyka. Klasa 7. Scenariusz lekcji 1.5

Podczas tej lekcji uczniowie rozwijają umiejętność pracy w Dokumentach Google oraz kompetencje społeczne, opracowując w zespole wybrany temat: zasady netykiety, kompetencje informatyczne niezbędne do wykonywania różnych zawodów, licencje na oprogramowanie i zasoby w sieci, słowniczek sieciowy.

Informatyka. Klasa 7. Scenariusz lekcji 1.3

Celem lekcji jest uświadomienie uczniom w ogólnym zarysie jak działa sieć komputerowa. Uczniowie dowiadują się, w jaki sposób komputery komunikują się w sieci, jaką rolę odgrywają serwery (w szczególności serwer DNS) i w jaki sposób można sprawdzać prędkość transmisji danych.

Informatyka. Klasa 7. Scenariusz lekcji 3.3

Podczas tej lekcji uczniowie dowiadują się, w jaki sposób poprawić algorytm wyszukiwania liczb pierwszych omawiany na poprzednich zajęciach, tak by go zoptymalizować (zmniejszyć liczbę obliczeń), a następnie realizują sito Eratostenesa w Scratchu.

Informatyka. Klasa 7. Scenariusz lekcji 4.1

Podczas tej lekcji uczniowie przypominają sobie poznane wcześniej zasady pracy z tekstem, porządkują je i uzupełniają o nowe. Pozwala to na wypracowanie własnych zasad i metod pozwalających na sprawną edycję i dłuższą pracę z kolejnymi tekstami.