Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: badanie właściwości kwasów; reguły postępowania ze stężonymi roztworami kwasów; działanie kwasów na metale; zastosowania kwasów; kwasy w naszym otoczeniu.
Archives
Wybieraj pomoce dydaktyczne, dzięki którym poprowadzisz jeszcze ciekawsze zajęcia. Wśród materiałów znajdziesz m.in. scenariusze lekcji i karty pracy.
Scenariusz lekcji 7.3. Kwasy beztlenowe
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: budowa cząsteczek i nazewnictwo kwasów beztlenowych; chlorowodór i siarkowodór – trujące gazy.
Scenariusz lekcji 7.5. Odczyn roztworu. Skala pH
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: przewodzenie prądu elektrycznego przez roztwory kwasów; dysocjacja elektrolityczna kwasów; odczyn roztworu, skala pH.
Scenariusz lekcji 8.2. Budowa i nazwy soli
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: wzory sumaryczne soli; nazewnictwo soli.
Scenariusz lekcji 7.6. Kwaśne opady
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: powstawanie kwaśnych opadów; skutki kwaśnych opadów dla środowiska.
Scenariusz lekcji 8.7. Zastosowanie soli
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: sole jako budulec organizmów; wpływ nawożenia na rośliny (nawozy mineralne); przykłady zastosowań soli w kuchni, łazience i budownictwie.
Scenariusz lekcji 8.3. Dysocjacja elektrolityczna soli
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: przewodzenie prądu elektrycznego przez roztwory soli; dysocjacja elektrolityczna soli; cząsteczkowy i jonowy zapis reakcji zobojętniania; elektroliza soli.
Scenariusz lekcji 8.1. Reakcja zobojętniania
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: reakcja kwasu z zasadą; produkty reakcji kwasu z zasadą; definicja i ogólny wzór soli.
Scenariusz lekcji 8.6. Reakcje soli z zasadami i kwasami
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: reakcje soli z zasadami; reakcje soli z kwasami; działanie kwasów na węglany.
Scenariusz lekcji 9.1. Związki organiczne i ich różnorodność
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: związki nieorganiczne a związki organiczne; występowanie węgla w przyrodzie; odmiany alotropowe węgla; łączenie się atomów węgla w długie łańcuchy.
Scenariusz lekcji 8.4. Otrzymywanie soli
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: działanie kwasów na metale; reakcje metali z niemetalami; reakcje tlenków metali z kwasami; reakcje tlenków niemetali z zasadami i z tlenkami metali.
Scenariusz lekcji 8.5. Rozpuszczalność soli w wodzie
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: strącanie soli; tabela rozpuszczalności.
Scenariusz lekcji 9.3. Węglowodory nienasycone – alkeny
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: węglowodory nienasycone – alkeny; właściwości węglowodorów nienasyconych; szereg homologiczny alkenów; polimeryzacja etenu; właściwości i zastosowanie polietylenu.
Scenariusz lekcji 9.5. Produkty przemysłu petrochemicznego
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: gaz ziemny i ropa naftowa – źródła węglowodorów; właściwości gazu ziemnego i ropy naftowej; produkty otrzymywane w wyniku przerobu gazu ziemnego i ropy naftowej; destylacja frakcjonowana ropy naftowej; kraking.
Scenariusz lekcji 10.1. Alkohole mono- i polihydroksylowe
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia:lkohol – produkt fermentacji alkoholowej; budowa cząsteczek alkoholi (grupa funkcyjna); szereg homologiczny alkoholi mono- i polihydroksylowych; właściwości alkoholi: metylowego i etylowego; alkohole polihydroksylowe; zastosowanie alkoholi.
Scenariusz lekcji 9.2. Węglowodory nasycone – alkany
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: węglowodory nasycone – alkany; nazewnictwo związków organicznych; szereg homologiczny; właściwości fizyczne i chemiczne węglowodorów nasyconych.
Scenariusz lekcji 9.4. Węglowodory nienasycone – alkiny
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: otrzymywanie i właściwości etynu (acetylenu); szereg homologiczny alkinów; reakcje przyłączania w związkach o potrójnym wiązaniu; polimeryzacja alkinów.
Scenariusz lekcji 10.5. Estry
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: otrzymywanie estrów; budowa cząsteczek estrów i ich nazwy; właściwości estrów; przykłady estrów i ich zastosowanie; przykłady poliestrów.
Scenariusz lekcji 10.4. Sole kwasów karboksylowych
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: zastosowanie soli kwasów karboksylowych; zastosowanie soli kwasów tłuszczowych; twardość wody.
Scenariusz lekcji 10.6. Aminy i aminokwasy
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: budowa i właściwości amin; budowa i właściwości aminokwasów.
Scenariusz lekcji 11.3. Właściwości białek
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: badanie właściwości fizycznych i chemicznych białek; koagulacja i denaturacja białka; reakcje charakterystyczne białek; wykrywanie białek w różnych pokarmach.
Scenariusz lekcji 10.3. Kwasy tłuszczowe
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: nasycone kwasy tłuszczowe; budowa i właściwości nasyconych kwasów tłuszczowych; przykład nienasyconego kwasu tłuszczowego; właściwości nienasyconych kwasów tłuszczowych; zastosowanie kwasów tłuszczowych.
Scenariusz lekcji 10.2. Kwasy karboksylowe
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: fermentacja octowa; kwas karboksylowy i grupa karboksylowa; szereg homologiczny kwasów karboksylowych; właściwości kwasów: octowego i mrówkowego; zastosowanie kwasów: mrówkowego i octowego.
Scenariusz lekcji 11.1. Tłuszcze to także estry
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: budowa cząsteczki i właściwości chemiczne tłuszczów; pochodzenie i właściwości fizyczne tłuszczów; rola tłuszczów w odżywianiu; próba akroleinowa; utwardzanie tłuszczów.
Scenariusz lekcji 11.5. Sacharoza jako przykład dwucukrów
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: budowa cząsteczki sacharozy; występowanie i otrzymywanie sacharozy; właściwości i znaczenie sacharozy.
Scenariusz lekcji 11.2. Skład białek i ich biologiczne znaczenie
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: występowanie i rola biologiczna białek; skład pierwiastkowy i budowa cząsteczek białek.
Scenariusz lekcji 11.7. Celuloza to też cukier
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: występowanie celulozy; właściwości i zastosowanie celulozy.
Scenariusz lekcji podsumowującej dział 7. Kwasy
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, odpowiedzi do testu i zadań tekstowych z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń.
Scenariusz lekcji 11.4. Cukry proste – glukoza i fruktoza
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: glukoza jako produkt fotosyntezy; budowa cząsteczek glukozy i fruktozy; właściwości glukozy i fruktozy; glukoza jako surowiec energetyczny; reakcja charakterystyczna glukozy; wykrywanie glukozy w produktach spożywczych.
Scenariusz lekcji podsumowującej dział 10. Pochodne węglowodorów
Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, odpowiedzi do testu i zadań tekstowych z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń.