Doświadczenie „Wpływ stanu powierzchni liści na pobieranie wody przez roślinę” obrazuje wpływ zanieczyszczeń pyłowych na zdolność roślin do pobierania wody z roztworu glebowego dzięki sile ssącej wywołanej parowaniem wody z powierzchni liści.
Archives
Wybieraj pomoce dydaktyczne, dzięki którym poprowadzisz jeszcze ciekawsze zajęcia. Wśród materiałów znajdziesz m.in. scenariusze lekcji i karty pracy.
Doświadczenia. Karta pracy 2 z instrukcją dla nauczyciela. Badanie szybkości dyfuzji w zależności od temperatury roztworu
Doświadczenie „Badanie szybkości dyfuzji w zależności od temperatury roztworu” zapoznaje ucznia ze zjawiskiem dyfuzji i zależnością tempa jego przebiegu od temperatury roztworu.
Doświadczenia. Karta pracy 17 z instrukcją dla nauczyciela. Wpływ soku jabłkowego na kiełkowanie nasion rzeżuchy
Doświadczenie „Wpływ soku jabłkowego na kiełkowanie nasion rzeżuchy” zapoznaje ucznia z wpływem czynników środowiska na kiełkowanie nasion. W tym doświadczeniu uczniowie obserwują jak zmiany pH podłoża wywołane substancją naturalną, jaką jest sok jabłkowy, hamują kiełkowanie nasion pieprzycy siewnej.
Doświadczenia. Karta pracy 20 z instrukcją dla nauczyciela. Wpływ światła na kierunek wzrostu pędu
Doświadczenie „Wpływ światła na kierunek wzrostu pędu” zapoznaje ucznia ze zjawiskiem fototropizmu roślin. Światło jest kluczowym czynnikiem dla wzrostu roślin, dlatego pędy roślin wykazują fototropizm dodatni, czyli wzrost w kierunku źródła światła.
Doświadczenia. Karta pracy 19 z instrukcją dla nauczyciela. Wpływ temperatury środowiska na częstotliwość pracy serca rozwielitki
Doświadczenie „Wpływ temperatury środowiska na częstotliwość pracy serca rozwielitki” obrazuje wpływ temperatury na procesy fizjologiczne zwierząt zmiennocieplnych. Temperatura wody w jakiej znajdują się bezkręgowce wodne decyduje o tempie ich metabolizmu, co można zaobserwować np. jako zmiany częstotliwości bicia ich serc.
Doświadczenia. Karta pracy 21 z instrukcją dla nauczyciela. Wpływ stopnia zasolenia podłoża na ilość wody pobieranej przez roślinę
Doświadczenie „Wpływ stopnia zasolenia podłoża na ilość wody pobieranej przez roślinę” obrazuje wpływ różnego stężenia roztworu w jakim znajdują się korzenie rośliny na pobieranie przez nie wody. Woda może być pobierana do korzeni na drodze osmozy, dlatego zasolenie podłoża ma wpływ na przenikanie wody z podłoża do rośliny.
Doświadczenia. Karta pracy 23 z instrukcją dla nauczyciela. Wpływ braku tlenu na kiełkowanie nasion
Doświadczenie „Wpływ braku tlenu na kiełkowanie nasion” obrazuje wpływ tlenu na kiełkowanie nasion. Tlen jako jeden z substratów oddechowych jest niezwykle istotny dla tego procesu, a jego niedobór uniemożliwia kiełkowanie nasion.
Doświadczenia. Karta pracy 24 z instrukcją dla nauczyciela. Wykrywanie skrobi w produktach mięsnych
Doświadczenie „Wykrywanie skrobi w produktach mięsnych” zapoznaje ucznia z metodą wykrywania skrobi za pomocą płynu Lugola w produktach spożywczych.
Doświadczenia. Karta pracy 22 z instrukcją dla nauczyciela. Badanie obecności barwników w liściach
Doświadczenie „Badanie obecności barwników w liściach” zapoznaje ucznia z metodą ekstrakcji i rozdziału barwników roślinnych. Pozwala na ukazanie, że nawet w zielonych liściach chlorofil (barwnik zielony) nie jest jedynym barwnikiem i występują jeszcze inne barwniki np. żółte.
Doświadczenia. Karta pracy 26 z instrukcją dla nauczyciela. Wpływ wysiłku fizycznego na częstotliwość oddechów
Doświadczenie „Wpływ wysiłku fizycznego na częstotliwość oddechów” ukazuje powiązanie między zwiększonym zapotrzebowaniem na tlen podczas wysiłku fizycznego a częstotliwością oddechów.
Doświadczenia. Karta pracy 25 z instrukcją dla nauczyciela. Wpływ odczynu środowiska (pH) na wchłanianie wody przez błonnik
Doświadczenie „Wpływ odczynu środowiska (pH) na wchłanianie wody przez błonnik” obrazuje jak pH środowiska wpływa na właściwości błonnika spożywczego i jego zdolność do wchłaniania wody.
Doświadczenia. Karta pracy 27 z instrukcją dla nauczyciela. Wpływ wysiłku fizycznego na tętno
Doświadczenie „Wpływ wysiłku fizycznego na tętno” ukazuje powiązanie między zwiększonym zapotrzebowaniem na tlen podczas wysiłku fizycznego a częstotliwością skurczów serca.
Doświadczenia. Karta pracy 28 z instrukcją dla nauczyciela. Badanie wzajemnej zależności zmysłów smaku i węchu
Doświadczenie „Badanie wzajemnej zależności zmysłów smaku i węchu” obrazuje uczniom współdziałanie receptorów zmysłów smaku i węchu.
Doświadczenia. Karta pracy 29 z instrukcją dla nauczyciela. Badanie zagęszczenia receptorów dotyku w skórze
Doświadczenie „Badanie zagęszczenia receptorów dotyku w skórze” pokazuje prostą metodę badania zagęszczenia receptorów dotyku w skórze i ukazuje uczniom różnicę w gęstości ich rozmieszczenia w skórze różnych fragmentów ciała człowieka.
Doświadczenia. Karta pracy 4 z instrukcją dla nauczyciela. Badanie obecności tłuszczów w nasionach roślin lub w tkance mięśniowej
Doświadczenie „Badanie obecności tłuszczów w nasionach roślin lub w tkance mięśniowej” zapoznaje uczniów z metodą wykrywania tłuszczów w materiale biologicznym. W doświadczeniu wykorzystuje się odczynniki rozpuszczalne w tłuszczach: Sudan III lub Sudan IV.
Doświadczenia. Karta pracy 8 z instrukcją dla nauczyciela. Wpływ temperatury na intensywność oddychania kiełkujących nasion
Doświadczenie „Wpływ temperatury na intensywność oddychania kiełkujących nasion” zapoznaje uczniów z metodą oznaczania intensywności oddychania przez oznaczenie powstającego w jego trakcie dwutlenku węgla. Intensywność oddychania jest wynikiem aktywności enzymów, a ich aktywność zależy od temperatury. Uczniowie pośrednio obserwują wpływ temperatury na aktywność enzymów związanych z oddychaniem.
Doświadczenia. Karta pracy 30 z instrukcją dla nauczyciela. Wpływ zachowań członków rodziny na ilość wody zużywanej w gospodarstwie domowym
Doświadczenie „Wpływ zachowań członków rodziny na ilość wody zużywanej w gospodarstwie domowym” pokazuje jak codzienne zachowania i sposób wykorzystania wody w domu wpływa na jej zużycie.
Doświadczenia. Karta pracy 3 z instrukcją dla nauczyciela. Wykrywanie glukozy w różnych rodzajach owoców
Doświadczenie „Wykrywanie glukozy w różnych rodzajach owoców” zaznajamia ucznia z metodą wykrywania glukozy w materiale roślinnym. Glukoza powstaje w procesie fotosyntezy i dlatego jej źródłem są rośliny.
Doświadczenia. Karta pracy 5 z instrukcją dla nauczyciela. Wykrywanie białka w tkance mięśniowej oraz w nasionach roślin
Doświadczenie „Wykrywanie białka w tkance mięśniowej oraz w nasionach roślin” zapoznaje uczniów z metoda wykrywania białka w materiale biologicznym. W doświadczeniu wykorzystuje się reakcję biuretową, pozwalającą na wykrycie wiązań peptydowych.
Doświadczenia. Karta pracy 6 z instrukcją dla nauczyciela. Wykrywanie soli wapnia w skorupkach jaj ptaków
Doświadczenie „Wykrywanie soli wapnia w skorupkach jaj ptaków” zapoznaje uczniów z metodą wykrywania węglanów na przykładzie wykrywania węglanu wapnia zawartego w skorupkach jaj ptaków.
Doświadczenia. Karta pracy 9 z instrukcją dla nauczyciela. Wpływ sacharozy na intensywność oddychania beztlenowego drożdży
Doświadczenie „Wpływ sacharozy na intensywność oddychania beztlenowego drożdży” zapoznaje ucznia z metoda oceny intensywności oddychania drożdży przez pomiar wydzielanego dwutlenku węgla. Ilość wydzielanego dwutlenku węgla określana jest pośrednio przez zmianę barwy wskaźnika wrażliwego na zmiany pH.
Doświadczenia. Karta pracy 7 z instrukcją dla nauczyciela. Wpływ natężenia oświetlenia na intensywność przebiegu fotosyntezy
Doświadczenie „Wpływ natężenia oświetlenia na intensywność przebiegu fotosyntezy” zapoznaje ucznia z metodą oceny intensywności fotosyntezy w liściach roślin przez oznaczenie powstającego w tym procesie cukru.
Zajęcia warsztatowe 1. Karta pracy
Karta pracy została przygotowana do zajęć warsztatowych 1. Można ją wykorzystać do kształtowania umiejętności planowania, prowadzenia i dokumentowania przez uczniów obserwacji przyrodniczych z wykorzystaniem lupy i mikroskopu.
Zajęcia warsztatowe 2. Karta pracy
Karta pracy została przygotowana do zajęć warsztatowych 2. Można ją wykorzystać do kształtowania umiejętności odczytywania przez uczniów informacji z map oraz określania możliwości wykorzystania różnych rodzajów map.
Zajęcia warsztatowe 1. Scenariusz lekcji
Scenariusz lekcji do zajęć warsztatowych 1 przedstawia cele lekcji, metody pracy, zestaw środków dydaktycznych oraz propozycje do poszczególnych części lekcji. Obejmuje pracę uczniów w zespołach, podczas której uczniowie prowadzą obserwacje przy pomocy lupy i mikroskopu. Do scenariusza przygotowano kartę pracy.
Zajęcia warsztatowe 2. Scenariusz lekcji
Scenariusz lekcji do zajęć warsztatowych 2 przedstawia cele lekcji, metody pracy, zestaw środków dydaktycznych oraz propozycje do poszczególnych części lekcji. Obejmuje działalność praktyczną uczniów polegającą na analizie różnych rodzajów map.
Zajęcia warsztatowe 3. Scenariusz lekcji
Scenariusz lekcji do zajęć warsztatowych 3 przedstawia cele lekcji, metody pracy, zestaw środków dydaktycznych oraz propozycje do poszczególnych części lekcji. Obejmuje działalność praktyczną uczniów polegającą na analizowaniu właściwości różnych rodzajów skał.
Zajęcia warsztatowe 4. Karta pracy
Karta pracy została przygotowana do zajęć warsztatowych 4. Można ją wykorzystać do przeprowadzenia doświadczeń dotyczących właściwości światła i wyjaśnienia, dlaczego przedmioty są kolorowe oraz jak powstaje obraz w oku człowieka i na czym polegają złudzenia optyczne.
Zajęcia warsztatowe 5. Karta pracy
Karta pracy została przygotowana do zajęć warsztatowych 5. Można ją wykorzystać do przeanalizowania przez uczniów składu i wartości energetycznej produktów spożywczych oraz zaplanowania i przygotowania zdrowego posiłku.
Zajęcia warsztatowe 3. Karta pracy
Karta pracy została przygotowana do zajęć warsztatowych 3. Można ją wykorzystać do kształtowania umiejętności odróżniania poszczególnych rodzajów skał oraz określania ich właściwości.