Scenariusz lekcji 19-20 (bieżących). Izotopy i promieniotwórczość

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i mającymi trudności w nauce, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: izotopy – odmiany tego samego pierwiastka; izotopy wodoru; zastosowania izotopów.

Scenariusz lekcji 18 (bieżącej). Właściwości pierwiastka a jego położenie w układzie okresowym

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i mającymi trudności w nauce, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: porównanie właściwości pierwiastków należących do tej samej grupy, porównanie właściwości pierwiastków należących do tego samego okresu.

Scenariusz lekcji 21 (powtórzeniowej). Budowa materii – powtórzenie wiadomości

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i mającymi trudności w nauce, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Integralną częścią tego scenariusza jest karta pracy ucznia z zadaniami podsumowującymi.

Scenariusz lekcji 16-17 (bieżących). Budowa atomu a położenie pierwiastka w układzie okresowym

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i mającymi trudności w nauce, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: budowa układu okresowego pierwiastków; zależności między położeniem pierwiastka w układzie okresowym a budową jego atomu.

Scenariusz lekcji 25 (bieżącej). Elektroujemność – cecha pierwiastka

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i mającymi trudności w nauce, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: elektroujemność – miara zdolności atomu do przyjmowania elektronów; przewidywanie rodzaju wiązań między atomami na podstawie różnicy elektroujemności.

Scenariusz lekcji 24 (bieżącej). Wiązania kowalencyjne

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i mającymi trudności w nauce, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: powstawanie wiązań kowalencyjnych w wyniku uwspólniania par elektronowych; właściwości związków kowalencyjnych.

Scenariusz lekcji 23 (bieżącej). Wiązania jonowe

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i mającymi trudności w nauce, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: reguła dubletu i oktetu; powstawanie wiązania jonowego; właściwości związków o budowie jonowej.

Scenariusz lekcji 30 (bieżącej). Efekty towarzyszące reakcjom chemicznym

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i mającymi trudności w nauce, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: formułowanie obserwacji i wniosków; efekty energetyczne reakcji.

Scenariusz lekcji 28-29 (bieżących). Wzór związku chemicznego i jego interpretacja

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i mającymi trudności w nauce, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: symboliczny zapis substancji (symbol, wzór); prawo stałości składu.

Scenariusz lekcji 41 (bieżącej). Inne ważne tlenki

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i mającymi trudności w nauce, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: tlenek krzemu(IV) – występowanie i właściwości, znaczenie praktyczne; tlenki żelaza – surowce do produkcji stali.

Scenariusz lekcji 40 (bieżącej). Tlenki węgla

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i mającymi trudności w nauce, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: właściwości fizyczne i chemiczne tlenku węgla(IV); zastosowanie tlenków węgla.

Scenariusz lekcji 37 (bieżącej). Powietrze – mieszanina gazów

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i mającymi trudności w nauce, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: właściwości fizyczne powietrza; rola atmosfery ziemskiej; skład powietrza.

Scenariusz lekcji 48 (bieżącej). Woda – główny składnik hydrosfery

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i mającymi trudności w nauce, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: występowanie wody w przyrodzie; rola wody w organizmie człowieka, rolnictwie, przemyśle.

Scenariusz lekcji 45 (powtórzeniowej). Gazy– powtórzenie wiadomości

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i mającymi trudności w nauce, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Integralną częścią tego scenariusza jest karta pracy ucznia z zadaniami podsumowującymi.

Scenariusz lekcji 44 (bieżącej). Zanieczyszczenia powietrza

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i mającymi trudności w nauce, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: rodzaje zanieczyszczeń; ochrona atmosfery ziemskiej.

Scenariusz lekcji 43 (bieżącej). Wodór

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i mającymi trudności w nauce, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: właściwości fizyczne wodoru; aktywność chemiczna wodoru; zastosowanie wodoru.

Scenariusz lekcji 42 (bieżącej). Inne składniki powietrza

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i mającymi trudności w nauce, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: gazy szlachetne; para wodna – obieg wody w przyrodzie.

Scenariusz lekcji 53-54 (bieżących). Stężenie procentowe roztworu

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i mającymi trudności w nauce, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: wielkości opisujące skład roztworu; sporządzanie roztworów o określonym stężeniu.

Scenariusz lekcji 31-32 (bieżących). Symboliczny zapis przebiegu reakcji chemicznych

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i mającymi trudności w nauce, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: słowny i symboliczny zapis przebiegu reakcji chemicznej; równanie reakcji i jego elementy (substraty, produkty, katalizator); typy reakcji chemicznych.

Scenariusz lekcji 26-27 (bieżących). Wartościowość pierwiastka w związku chemicznym

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i mającymi trudności w nauce, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: wartościowość, czyli liczba wiązań atomu pierwiastka w związku; uzgadnianie wzorów sumarycznych związków zbudowanych z dwóch pierwiastków.

Scenariusz lekcji 55-56 (bieżących). Zmiana stężenia procentowego

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i mającymi trudności w nauce, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: rozcieńczanie roztworu; zwiększanie stężenia procentowego roztworu.

Scenariusz lekcji 51-52 (bieżących). Rozpuszczalność jako cecha substancji

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i mającymi trudności w nauce, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: rozpuszczalność a rozpuszczanie; zależność rozpuszczalności ciał stałych i gazowych od temperatury.

Scenariusz lekcji 49-50 (bieżących). Woda jako rozpuszczalnik

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i mającymi trudności w nauce, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: budowa cząsteczki wody; właściwości wody; substancje łatwo i trudno rozpuszczalne.

Scenariusz lekcji 38-39 (bieżących). Tlen

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i mającymi trudności w nauce, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: obieg tlenu w przyrodzie; sposoby otrzymywania tlenu; właściwości fizyczne tlenu.

Scenariusz lekcji 33-34 (bieżących). Prawo zachowania masy

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków i materiałów dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i mającymi trudności w nauce, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia m.in.: interpretacja ilościowa równania reakcji; prawo zachowania masy i jego praktyczne znaczenie; stechiometria równania reakcji.

Scenariusz lekcji 5.4. Stężenie procentowe roztworu

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i słabszymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: roztwory rozcieńczone i stężone; stężenie procentowe roztworu; obliczenia związane ze stężeniem procentowym roztworu; rozcieńczanie roztworu; zatężanie roztworu.

Scenariusz lekcji 5.2. Woda jako rozpuszczalnik

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i słabszymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: woda jako rozpuszczalnik; zawiesiny i roztwory; budowa cząsteczki wody.