Scenariusz lekcji 3.2. Wiązania kowalencyjne

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i słabszymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: wiązania atomowe (kowalencyjne); powstawanie cząsteczek; dipol elektryczny; wiązanie atomowe spolaryzowane; elektroujemność pierwiastka.

Scenariusz lekcji 3.6. Prawa rządzące reakcjami chemicznymi

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i słabszymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: prawo zachowania masy; obliczenia uwzględniające prawo zachowania masy; prawo stałości składu; obliczenia dotyczące prawa stałości składu.

Scenariusz lekcji 3.1. Łączenie się pierwiastków w związki chemiczne

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i słabszymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: dublet i oktet elektronowy; kationy i aniony; wiązanie jonowe; powstawanie związku chemicznego.

Scenariusz lekcji 3.5. Typy reakcji chemicznych

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i słabszymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: zapis przebiegu reakcji chemicznej; współczynniki stechiometryczne; typy reakcji chemicznych.

Scenariusz lekcji 3.4. Masa cząsteczkowa pierwiastka i związku chemicznego

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i słabszymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: masa cząsteczkowa; obliczanie masy cząsteczkowej.

Scenariusz lekcji 4.5. Dwutlenek węgla – zmienny składnik powietrza

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i słabszymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: otrzymywanie tlenku węgla(IV); badanie właściwości tlenku węgla(IV); zastosowanie tlenku węgla(IV).

Scenariusz lekcji 3.3. Wzory sumaryczne i strukturalne związków chemicznych

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i słabszymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: wartościowość pierwiastka; wzory strukturalne i sumaryczne; układanie wzorów tlenków; odczytywanie wartościowości pierwiastka.

Scenariusz lekcji 4.4. Azot i gazy szlachetne

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i słabszymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: właściwości azotu i jego znaczenie dla organizmów; obieg azotu w przyrodzie; charakterystyka i zastosowanie gazów szlachetnych.

Scenariusz lekcji 4.3. Tlenki metali i niemetali

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i słabszymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: otrzymywanie tlenków; reakcje endoenergetyczne (endotermiczne) i egzoenergetyczne (egzotermiczne); właściwości i zastosowania tlenków.

Scenariusz lekcji 4.2. Tlen – niezbędny do życia składnik powietrza

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i słabszymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: znaczenie tlenu dla organizmów; otrzymywanie i właściwości tlenu; obieg tlenu i dwutlenku węgla w przyrodzie.

Scenariusz lekcji 4.1. Powietrze i jego składniki

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i słabszymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: badanie składu powietrza; składniki powietrza.

Scenariusz lekcji 4.7. Zanieczyszczenia powietrza i jego ochrona

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i słabszymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: przyczyny zanieczyszczeń powietrza; skutki zanieczyszczenia powietrza; ochrona powietrza przed zanieczyszczeniami.

Scenariusz lekcji 5.1. Właściwości wody i jej rola w przyrodzie

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i słabszymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: obieg wody w przyrodzie; właściwości wody; woda w organizmach; znaczenie wody w gospodarce człowieka.

Scenariusz lekcji 4.6. Wodór – gaz o najmniejszej gęstości

Scenariusz przedstawia cel lekcji, osiągnięcia uczniów po zajęciach, metody i formy pracy, zestaw środków dydaktycznych. Zawiera m.in. opis przebiegu lekcji, uwagi dotyczące pracy z uczniami zdolnymi i słabszymi, przykładowe realizacje poleceń z podręcznika, rozwiązania zadań z zeszytu ćwiczeń. Porusza zagadnienia: otrzymywanie i właściwości wodoru; mieszanina piorunująca; zasady pracy z wodorem; zastosowania wodoru.