Poradnik nauczyciela. Biologia. Szkoła podstawowa. Klasa 7

Poradnik nauczyciela do biologii dla klasy 7 – wydanie papierowe. Zawiera scenariusze wszystkich lekcji oraz karty pracy do większości lekcji wraz z odpowiedziami do nich. W poradniku znajdują się także odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń oraz do zadań „Sprawdź, co umiesz” w lekcjach podsumowujących w podręczniku.

Scenariusz lekcji 2. Budowa i funkcje skóry

Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne (w tym kartę pracy, zał. nr 1 i nr 2) i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. budowa i funkcje skóry oraz jest zalecane przeprowadzenie doświadczenia, w którym określa się obszary skóry bardziej wrażliwe na dotyk (opuszki palców) i mniej wrażliwe na dotyk (wierzch dłoni, przedramię).

Scenariusz lekcji 4. Budowa i funkcje szkieletu

Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. takie zagadnienia, jak: szkielet osiowy i szkielet kończyn, podstawowe funkcje szkieletu, udział szkieletu w krwiotworzeniu i magazynowaniu wapnia, związek budowy kręgosłupa z jego funkcjami.

Scenariusz lekcji 1. Organizm człowieka jako zintegrowana całość

Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. poziomy organizacji ciała człowieka, współdziałanie i funkcje poszczególnych układów narządów oraz wybranych narządów.

Scenariusz lekcji 5. Związek budowy kości z pełnioną funkcją

Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne (w tym kartę pracy, zał. nr 1 w wersji A i B) i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. czynniki sprzyjające prawidłowemu rozwojowi kości, związek elementów budowy fizycznej kości z jej funkcjami, kształty kości, znaczenie tkanki kostnej zbitej i gąbczastej w funkcjonowaniu kości.

Scenariusz lekcji 3. Choroby skóry oraz zasady ich profilaktyki

Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. podstawowe zasady higieny skóry, choroby skóry i ich objawy, pozytywne i negatywne skutki opalania się, profilaktyka wybranych chorób skóry (grzybice, czerniak).

Scenariusz lekcji 10. Budowa i funkcje układu pokarmowego

Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne (w tym kartę pracy, zał. nr 1) i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji jest omawiane m.in. trawienie pokarmów oraz budowa narządów układu pokarmowego i ich funkcje.

Scenariusz lekcji 6. Stawy i inne połączenia kości

Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. rodzaje połączeń kości, elementy budujące staw i ich funkcje, rodzaje stawów i zakres ich ruchu oraz cechy tkanki chrzęstnej jako tkanki współtworzącej szkielet.

Scenariusz lekcji 11. Składniki odżywcze, ich rola i źródła

Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne (w tym kartę pracy, zał. nr 1) i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. podstawowe grupy składników pokarmowych – ich rola, źródła i znaczenie w prawidłowego rozwoju i funkcjonowaniu organizmu – oraz przeprowadzane doświadczenie, w którym sprawdza się obecność skrobi w różnych produktach spożywczych.

Scenariusz lekcji 7. Mięśnie, ich rola i współdziałanie w układzie ruchu

Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. funkcje układu mięśniowego, budowa i sposób funkcjonowania tkanek mięśniowych, przykłady narządów zbudowanych z tkanki mięśniowej gładkiej, sercowej i szkieletowej, współdziałanie mięśni i szkieletu podczas ruchu, antagonistyczne działanie mięśni, powstawanie skurczu mięśnia.

Scenariusz lekcji 9. Podsumowanie działu 1

Scenariusz lekcji podsumowującej dział 1 zawiera m.in. wykaz środków dydaktycznych możliwych do wykorzystania podczas zajęć, odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń oraz odpowiedzi do zadań „Sprawdź, co umiesz”, zamieszczonych w podręczniku na końcu działu 1.

Scenariusz lekcji 8. Aktywność fizyczna a zdrowie człowieka

Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne (w tym kartę pracy, zał. nr 1 i nr 2) i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. takie zagadnienia, jak: aktywność fizyczna w prawidłowym funkcjonowaniu układu ruchu i utrzymaniu zdrowia, stosowanie środków dopingujących przez sportowców, sposoby zapobiegania wadom postawy.

Scenariusz lekcji 16. Skutki niewłaściwego odżywiania się

Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. konsekwencje zdrowotne niewłaściwego odżywiania się, przyczyny i skutki otyłości, anoreksji i bulimii, przyczyny, objawy i uboczne skutki cukrzycy.

Scenariusz lekcji 13. Trawienie pokarmów

Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne (w tym kartę pracy, zał. nr 1 i nr 2) i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji jest omawiana m.in. rola enzymów w procesie trawienia, produkty trawienia oraz miejsca ich wchłaniania, rola wątroby i trzustki w procesie trawienia; jest także uwzględnione doświadczenie badające wpływ substancji zawartych w ślinie na trawienie skrobi.

Scenariusz lekcji 17. Choroby układu pokarmowego oraz zasady ich profilaktyki

Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne (w tym kartę pracy, zał. nr 1) i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in.: higiena jamy ustnej, choroby przewodu pokarmowego, profilaktyka takich chorób, jak WZW typu A, B, C, choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy, zakażenia i zatrucia pokarmowe, rak jelita grubego; uwzględnia się też zasady higieny podczas przygotowywania i spożywania posiłków.

Scenariusz lekcji 15. Zasady prawidłowego żywienia

Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne (w tym kartę pracy, zał. nr 1) i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. zagadnienia dotyczące prawidłowego odżywiania się, diety zróżnicowanej pod względem składników pokarmowych i dostosowanej do potrzeb organizmu, znaczenia błonnika w prawidłowym ruchu jelit, piramidy zdrowego żywienia i indeksu masy ciała.

Scenariusz lekcji 12. Witaminy i składniki mineralne

Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. wybrane witaminy (A, D, K, C, B6, B12) oraz wybrane składniki mineralne (wapń, żelazo i magnez) – ich rola w organizmie, objawy niedoboru oraz źródła. Porusza także temat dotyczący znaczenia wody dla organizmu.

Scenariusz lekcji 19. Krew i jej funkcje

Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne (m.in. rozsypanka z wyrazów i symboli do ułożenia równania odpowiadającego budowie krwi) i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji jest omawiana m.in. rola osocza, krwinek i płytek krwi w organizmie, jest uwzględniony przebieg procesu krzepnięcia krwi, grupy krwi układu AB0 i czynnik Rh, przetaczanie krwi i znaczenie krwiodawstwa.

Scenariusz lekcji 14. Potrzeby pokarmowe ludzi

Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne (w tym kartę pracy, zał. nr 1 i nr 2) i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji jest omawiany m.in. związek między wartością energetyczną pokarmu a potrzebami energetycznymi człowieka w zależności od wieku, płci, trybu życia, zdrowia i aktywności fizycznej; skład chemiczny produktów spożywczych i ich wartość energetyczna; wykaz chemicznych dodatków do żywności – ich wady i zalety.

Scenariusz lekcji 23. Higiena układu krwionośnego

Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in. przyczyny chorób krwi (anemia, białaczki), serca i układu krążenia (miażdżyca, nadciśnienie tętnicze, zawał serca), etapy powstawania blaszek miażdżycowych w tętnicy, związek między właściwym odżywianiem się, aktywnością fizyczną a zwiększonym ryzykiem rozwoju chorób układu krwionośnego.

Scenariusz lekcji 20. Budowa i funkcje układu krwionośnego

Scenariusz zawiera wymagania podstawy programowej, cele lekcji, metody pracy, środki dydaktyczne (w tym kartę pracy, zał. nr 1) i odpowiedzi do zadań w zeszycie ćwiczeń. W przebiegu lekcji są omawiane m.in.: budowa i funkcje układu krwionośnego, elementy budowy układu krążenia, budowa i funkcje poszczególnych naczyń krwionośnych (żył, tętnic i naczyń włosowatych), krwiobieg płucny i obwodowy.